معاون وزیر صمت در جلسه میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره و جواهر در تبریز مطرح کرد؛

هنر – صنعت طلا در انتظار افق روشن صادراتی

 تاکید رئیس انجمن طلا و جواهر تبریز بر تجمیع تمام زنجیره های تولید و عرضه محصول در یک مکان واحد

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: سومین جلسه میز کشوری توسعه صنعت مصنوعات طلا، نقره، جواهر و سنگ های گرانبها با محوریت استان آذربایجان شرقی روز ۲۵ آبان ۱۴۰۲در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد و در آن مسائل و موانع کلی تولید و صادرات این صنف مورد بررسی قرار گرفت.

◾️تکنیک های طراحی در آذربایجان شرقی بی نظیر است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این جلسه گفت: آذربایجان همواره مهد تولید و تجارت در زمینه صنعت و یکی از استانهای مطرح در حوزه طلا بوده و این هنر – صنعت بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد.
محمدجعفر عظمائی افزود: این هنر – صنعت دارای مزیت های متعددی از جمله حضور اساتید برجسته، وجود کارگاه های مختلف و تولیدات متنوع، نیروی کار متعهد و انرژی ارزان است که یکهزار و ۷۰۰ واحد توزیعی و ۵۰۰ واحد تولیدی در سطح استان را در بر می گیرد.
وی اضافه کرد: در سطح آذربایجان شرقی ۵ مورد پروانه استخراج طلا، دو واحد فرآوری و صدور پروانه های اکتشاف در یک مقطع زمانی کوتاه به دو برابر میزان فعلی با ارزش افزوده قابل توجه مواجه خواهیم بود.
عظمائی خاطرنشان کرد: اگر از تکنیک های بی نظیر طراحی بهره مند شویم به طور حتم می توان به مدارج بالا دست یافته و زمینه رشد و توسعه این هنر – صنعت مهم دست یابیم.

◾️تامین مواد اولیه تولید طلا باید به صورت شمش استاندارد باشد

رئیس انجمن اتحادیه طلا، نقره، جواهر، سکه، ارز و سنگهای گرانبهای تبریز هم در این جلسه گفت: در هنر – صتعت طلا و جواهر با توجه به اینکه در منطقه اساتیدی که پرورش یافته اند از بدنه اتحادیه بوده اند که دومین اتحادیه کشوری طلا در تبریز، بیش از ۲ هزار عضو دارد.
میرمحمد پوراقدم شربیانی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ واحد تولیدی در سطح شهر تبریز فعالیت دارند افزود: توسعه صادرات امر بسیار مهمی است که به تمام فعالیت ها منجر می گردد لذا قضیه تامین مواد اولیه تولیدی که باید به صورت شمش استاندارد باشد از جمله مشکلاتی است که عمدتاً به چالش این صنف تبدیل شده است.
وی با ذکر این نکته که امکان بهره مندی از مزیت صرفه مقیاس وجود ندارد اضافه کرد: درباره تجمیع صنعتگران این حوزه مقرر شده تا با انجام مطالعات لازم، تمام زنجیره های تولید و عرضه در یک مکان مشخص تجمیع گردد و خوشبختانه فعالان طلا و جواهر کل کشور به خاطر تعصب صنفی در نمایشگاه طلای تبریز حضور یافته اند وگرنه مشکلاتشان کماکان باقی است.

◾️استفاده از مشاوره زنان در جلسات تخصصی طلا مهم است

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه باید به سوی هم افزایی بخش صنعت حرکت نماییم گفت: در حقیقت، باید صنعتی شدن و تکمیل زنجیره تولیدات را پیگیری کنیم زیرا رشد سالانه ۲۶ درصد در حوزه طلا راضر کننده نیست!
محمدمهدی برادران افزود: پتانسیل این هنر – صنعت در شهر صنعتی تبریز در مقام استادکاران، رشد بخش تولید و بُنکداران تجلی می یابد که همگی باید متحد شده و افزایش تولیدات صنعتی را رقم بزنیم زیرا هدف اصلی، رشد تولید است.
وی، ایده های مطرح شده در جلسه میز کشوری صنعت مصنوعات طلا، نقره، جواهر و سنگ های گرانبها را تکراری دانست و اضافه کرد: اما متوجه هستیم که این صنعت باید مورد حمایت وزارت صمت قرار گیرد.
برادران تاکید کرد: برخی از مشکلات موجود این حوزه باید در جلسات آتی این میز در تهران یا مشهد مورد بررسی قرار گیرد تا درصد زیادی از امور صنفی به سرانجام برسد اما با تمام این اوصاف، این هنر – صنعت به امید افق روشن آینده سختی و دشواری ها را متحمل می گردد.
وی با ذکر این نکته که زنان، بهره بردار نهایی جواهرات هستند یادآور شد: باید حضور زنان به عنوان مشاور در چنین جلسات تخصصی درنظر گرفته شود زیرا آنها باید نظر بدهند که مسیر فعلی حوزه طلا و جواهرات رو به بهبود است یا اینکه باید کارهایی انجام شود که رضایت این قشر را جلب نماید.
معاون وزیر صمت زنجیره مواد اولیه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: ۱۲ منطقه زرخیز معادن طلا در آذربایجان شرقی پروانه بهره برداری اخذ نموده اند که مزیت این استان را نشان می دهد و ادارات کل صمت سایر استانها نیز باید این امر را مدنظر قرار دهند زیرا حمایت صد درصدی از صنف طلا به عنوان بخش اشتغال آفرین کشور کماکان ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.