افزایش صادرات سوخت روسیه به بالاترین رکورد ۸ ماهه

با افزایش صادرات نفت کوره، ارسال محموله‌های فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه در چهار هفته منتهی به ۳۱ دسامبر، به بالاترین میزان در هشت ماه گذشته صعود کرد.

به گزارش عصرآزادی آنلاین،  طبق داده‌های شرکت ورتکسا که  توسط بلومبرگ گردآوری شده است، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه در چهار هفته منتهی به ۳۱ دسامبر، به طور میانگین نزدیک به ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود که شش درصد نسبت به دوره قبلی منتهی به ۲۴ دسامبر، افزایش داشت.

در هفته منتهی به ۲۴ دسامبر، میانگین صادرات چهار هفته‌ای سوخت‌ها به خارج از روسیه، حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به میانگین چهار هفته منتهی به ۱۷ دسامبر، حدود ۱۵۷ هزار بشکه در روز افزایش داشت و بالاترین سطح در بیش از هفت ماه گذشته بود.

صادرات دیزل و گازوئیل روسیه در دسامبر، به طور میانگین حدود ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز بود که بالاترین میزان صادرات ماهانه در سال ۲۰۲۳ بود، زیرا مسکو محدودیت‌های صادرات دیزل را کمتر کرد و بارگیری از بنادر این کشور در دریای سیاه، پس از تاخیرهای ناشی از طوفان در نوامبر، به وضع عادی برگشت.

روسیه در اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر، صادرات دیزل را موقتا ممنوع کرد و همچنین صادرات بنزین در فاصله اواخر سپتامبر تا اواسط نوامبر، تقریبا به مدت دو ماه ممنوع شد. روسیه این ممنوعیت‌ها را با هدف تثبیت قیمت داخلی سوخت در بحبوحه افزایش شدید قیمت نفت و افت ارزش روبل ضعیف، اعمال کرد.

جدیدترین افزایش صادرات سوخت و تداوم ارسال محموله‌های نفت، ارزیابی عرضه نفت روسیه و پایبندی مسکو به تعهداتش برای محدودیت عرضه را دشوار می‌کند.

روسیه متعهد شده بود که صادرات نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در نشست اخیر وزیران اوپک پلاس که اواخر نوامبر برگزار شد، روسیه اعلام کرد که کاهش صادرات را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش خواهد داد و این کاهش بر مبنای سطح تولید ماه‌های مه و ژوئن سال ۲۰۲۳ خواهد بود. کاهش صادرات روسیه در این مدت شامل ۳۰۰ هزار بشکه در روز نفت و ۲۰۰ هزار بشکه در روز فرآورده‌های نفتی است.

منبع ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.