مباحث جذاب نشست شماره ۱۶۸ پارلمان شهری تبریز زیر ذره بین "عصرآزادی"

ناتوانی تبریز در مقابل بحران!؟

 عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
یکصد و شصت و هشتمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز روز یکشنبه ۲۴ دی ماه ۱۴۰۲ به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضای شورا، کارشناسان و مدیران شهری و البته شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید و عمدتاً مباحث اصلاح هندسی و مسیرگشایی معابر و حفظ ایمنی کارگران تنظیف مورد بررسی قرار گرفت.
در نشست این هفته، صحن شورا با ترافیک مدیران روبرو شد و مسئولان برخی از دستگاه های اجرایی و خدمات رسان از جمله مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز و نماینده تام الاختیار شرکت آب استان حضور یافته و بر اساس لوایح این هفته به اظهار نظر پرداختند.
نکته جالب توجه نشست این هفته شورا، واکنش شهردار تبریز به حضور هفته گذشته یکی از کارگران شهرداری در صحن شورا و در غیاب او که با شایعاتی همراه بود و گفته می شد در بخش تنظیف مشغول بکار است بود که یعقوب هوشیار را بر آن داشت تا توضیحاتی ارائه نماید.
شهردار تبریز اذعان کرد هفته گذشته یکی از کارگران در شورای شهر صحبت هایی داشته که این عزیز جزو کارگران ما نبوده است و با پیمانکار قرارداد دارد و خطاب به محمدحسن اسوتچی – عضو مدافع حقوق کارگری شورا – تاکید کرد که اخیراً این پیمانکار لغو قرارداد شده و آمار موجود نشان می دهد که اقدامات شهرداری تا چه حد موثر بوده است لذا قراردادی که شهرداری در سه سال اخیر منعقد کرده حتی یک مورد فوتی هم نداشته است که ناگهان سکوت بر جلسه حاکم شد…
تایم اول
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای شهر بر لزوم رفع معضل ترافیک‌ تبریز تاکید کرد و گفت: اجرای طرح جامع حمل‌ و نقل ترکیبی در گرو همکاری بین بخشی دستگاه های مرتبط است لذا امسال گام های موثری در حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه در بخش توسعه زیرساخت های قطار شهری و سرمایه گذاری رقم خورده است که آثار آن سال های بعد مشهود خواهد بود.
جبار علی ذاکری با اشاره به انعقاد قرارداد طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تبریز در سال جاری افزود: امیدواریم با تسریع اجرای این موضوع معضل موجود در بخش حمل و نقل و ترافیک شهری تبریز مرتفع شود که البته مطالعات کارشناسی این طرح زمان‌بر بوده و تا آن زمان با درایت شورا و شهرداری برنامه های میان مدت برای کاهش ترافیک شهری اجرا شود.
وی با بیان اینکه خط یک متروی تبریز از لحاظ اجرای پروژه های عمرانی احداث مسیر عملیاتی شده است اضافه کرد: در این خط بحث سر فاصله زمانی بین قطارها و تکمیل و رفع نواقص سیگنالینگ در دست اقدام است لذا بکارگیری حمل و نقل ترکیبی نقش موثری در کاهش ترافیک‌ در کنار ایجاد پارک سوارها از لحاظ توزیع مسافران شهری دارد.
ذاکری با قدردانی از اقدامات شورا ‌و شهرداری در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان‌ کرد: ورود اتوبوس های جدید و نوسازی تاکسی ها نتایج خوبی در سطح شهر داشته و امیدوارم امسال اکثر تاکسی های فرسوده از رده خارج شوند.
شهردار تبریز نیز در این لحظه گفت: برخی موضوعات و مسائل در رابطه با شرکت‌های خدمات رسان با شهرداری وجود دارد که نیازمند حل آن هستیم زیرا طبق قانون هزینه هایی که در این حوزه انجام می گیرد، بر عهده شرکت های خدمات رسان است.
یعقوب هوشیار در خصوص تامین هزینه انشعابات در پروژه هایی که از وظایف اصلی شهرداری نیست افزود: تلاش شهرداری اتمام پروژه در سریعترین زمان ممکن مانند تعریض اتوبان شهید کسایی است و حل موضوع در گرو تعامل و همکاری شرکت های خدمات رسان است.

تایم میانی

در بخش دیگری از جلسه این هفته، تدوین برنامه کاهش خطرات حوادث و سوانح از شهرداری تبریز مورد بررسی قرار گرفت و یعقوب هوشیار – شهردار – با اشاره به اینکه شهرداری تبریز مناطق پرخطر و حادثه‌ خیز را شناسایی و ابلاغ کرده تا به صورت مستمر به دریافت آمار بپردازد گفت: سعی بر آن است تا رُفت و روب این مناطق به صورت مکانیزه انجام شده و آموزش های مرتبط ارائه گردد.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل سه مورد فوتی وجود داشت ولی در سه سال اخیر هیچگونه فوتی کارگران وجود ندارد افزود: در کل این سه سال، فقط چهار تصادف داشتیم و  تلاش داریم حتی یک مورد هم اتفاق نیفتد، به همین خاطر در قرارداد اخیر، موارد ایمنی را به صورت کامل در قرارداد با حساسیت بیشتر آورده ایم.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه تاسیس سازمان مدیریت بحران خواسته چندین ساله ماست تا برای بحران ها آماده شویم گفت: باید مدیریت بحران اختیارات لازم را داشته و در بحران هایی مانند وقوع سیل و زلزله بتواند مدیریت کند.
فریدون بابایی اقدم اضافه کرد: باید در تمام شهرهای کشور برای این مورد وقت گذاشته شود به طوری که در شهر تبریز به جز موارد بسیار محدود، اسکان موقت وجود ندارد و اگر این شهر دچار بحران شود نمی‌توان مردم را اسکان داد.
علی نوای باغبان – دیگر عضو شورا – نیز گفت: در یکی دو ماه قبل به شهردار تذکر دادم که امسال وزیر کشور بک نامه ارسال کرده که از طرف شهرداری ها سازمان بحران ایجاد شود و زیرنظر این سازمان باشد و اهمیت بحران باید ارتقا پیدا کند زیرا تناسبی بین خود بحران و مدیریت بحران وجود ندارد.

تایم آخر

اعضای شورای شهر تبریز در جلسه این هفته با طرح ترویج و حمایت از فرهنگ اهدای عضو و با تاکید بر بسترسازی برای گسترش فرهنگ اهدای عضو و کمک به رفع موانع فرهنگی و اجتماعی آن موافقت کردند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: پیشنهاد کمیسیون، حذف مباحث مالی مطرح شده در طرح و تاکید بر بحث فرهنگی آن است زیرا اهدای عضو موضوعی حیاتی و امری نیکوست که نشان از شخصیت والای اهدا کننده دارد.
غلامرضا احمدی افزود: اقداماتی همچون فضاسازی شهری، تولید محتوای فرهنگی و هنری، کاشت درخت و پلاک‌ کوبی درب منازل اهداکنندگان در کمیسیون مورد تاکید قرار گرفت.
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر نیز گسترش فرهنگ اهدای عضو را امری ضروری برای دستگاه‌های دولتی دانست و گفت: سالانه سه هزار نفر از هموطنان به دلیل پیدا نشدن عضو، جان خود را از دست می دهند.
حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچی‌لر افزود: بر اساس این طرح، شهرداری تبریز موظف است خدمات و تسهیلات رفاهی را به اهداکنندگان عضو، خانواده های آنها و متوفیان اهدای عضو ارائه کنند.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی و فضاسازی محیطی، مشارکت با آموزش و پرورش در خصوص فرهنگ سازی در امر اهدای عضو، حمایت از اقدامات فرهنگی در این زمینه، مشارکت و حمایت از برگزاری جشن ها و همایش هایی با این مضمون و غیره از جمله موارد مورد تاکید در این طرح است.
شایان ذکر است بررسی مصوبات کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای کلانشهر تبریز در خصوص لایحه شهرداری با عنوان تجویز اصلاح هندسی و جابجایی مسیر خیابان ۴۵ متری انقلاب با طرح اتصالات ایده لو به اتوبان پاسداران و اتصالات میانی این مسیر و سایر مشکلات پروژه با رای اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.