گزارش "عصرآزادی" از سفر رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه کشور به آذربایجان شرقی؛

چاره ای جز اولویت بندی پروژه ها وجود ندارد

محمد ابراهیم نیا: مسئله تامین آب شرب تبریز نماز قضای ۲۰ ساله است!

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: در سفر یک روزه رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور به تبریز، وی با مديران اين حوزه در سطح آذربایجان شرقی دیدار و پیرامون مسائل جاری این بخش به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در اين نشست که در آن، مدیران استانی حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست آذربایجان شرقی حضور داشتند پروژه هاي آبي و مسائل بودجه‌ اي و برنامه‌ ريزي آب این استان مورد بررسی قرار گرفت و بر ضرورت توجه ويژه به مجتمع هاي آبرساني، توسعه شبكه های فرعي و توسعه پاياب سدها با استفاده از توان مردمی و بخش خصوصی تاكيد گردید.

راهكارهاي كوتاه مدت و مُسكنی پاسخگوی مشکلات نيست

معاون هماهنگي امور عمرانی استاندار آذربايجان شرقي گفت: حدود ۲۱.۵ درصد اعتبارات استاني و ملي استان در حوزه آب صرف مي شود كه نشان دهنده ظرفيت بالاي اين حوزه است.
جبارعلي ذاكری ادامه داد: در حوزه آب، كشاورزي و محيط زيست مجموعه مديريتي سازمان هاي مربوطه از بدنه كارشناسي قوي برخوردار بوده و ظرفيت حوزه را براي پيشبرد اهداف استان بسيار ارتقاء داده اند.
وی با بيان اينكه حوزه آب استان با مشكلات اساسي مواجه است افزود: بحث انتقال آب ارس به تبريز از چندين سال پيش مطرح بوده و اگر به موقع به سرانجام مي رسيد در مقطع كنوني با مشكلات آبي تبريز، شبستر و دشت مرند مواجه نبوديم.
ذاکری اضافه كرد: اگر با همت دولت سيزدهم بتوانيم فاينانس پروژه انتقال آب ارس را تامين كنيم در عرض پنج سال پروژه به نتيجه مي رسد؛ راهكارهاي كوتاه مدت و مُسكنی پاسخگوی مشکلات نيست لذا تنش های آبي، معضلات جديدی را در شهرهای هريس و بخشايش ايجاد كرده است.

مسئله تامین آب شرب تبریز نماز قضای ۲۰ ساله است

رئیس امور آب، کشاورزی و حیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش های آب، کشاورزی و محیط زیست در نظر گرفته شده است؛ در واقع ۲۰ درصد اعتبارات کشور صرف این امور می‌شود.
محمد ابراهیم نیا افزود: توسعه، به مفهوم تحول مستمر و دینامیک است که حاصل آن باید رفاه و رضایت باشد و تنها در صورتی اتفاق می افتد که مردم احساس رضایتمندی و شرافتمندی داشته باشند.
وی اعلام کرد: در بخش آب کشور به میزان ۹۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام وجود دارد در حالی که کل اعتبار درج شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۳۴ هزار میلیارد تومان است، با این اوصاف چاره ای نیست جز اینکه به سمت اولویت بندی پروژه ها برویم.
ابراهیم نیا با بیان اینکه در برنامه هفتم دو سنجه برای آب کشاورزی لحاظ شده است اضافه کرد: باید برداشت آب کشاورزی از ۸۳ میلیارد مترمکعب در سال اول برنامه را به ۶۵ میلیارد مترمکعب در سال آخر برنامه کاهش دهیم و در ۹۰ درصد ۷ قلم محصول اساسی به خودکفایی برسیم که تحقق این اهداف نیازمند همت و عزم جدی ملی است.
وی، مسئله تامین آب شرب تبریز را نماز قضای ۲۰ ساله خواند و تاکید کرد: از دهه ۸۰ بحث انتقال آب ارس به تبریز مطرح بوده که هیچ گاه به سرانجام نرسیده است اما در شرایط کنونی بحران آب تبریز، هر چه سریع تر باید انتقال آب ارس صورت گیرد.
ابراهیم نیا احداث سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی با بالاترین کیفیت در نقطه صفر مرزی را نماد غرور ملی دانست و بر ضرورت رسیدگی سریع به موضوع آلودگی رودخانه ارس، سلامت محصولات تولیدی حاشیه این رودخانه و توانمندسازی جمعیت ساکن در منطقه تاکید کرد.

با پیشرفت پروژه ها دو هزار ميليارد تومان به تدريج هزينه خواهد شد

سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي آذربايجان شرقی با اشاره به اینکه از پروژه مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب تبريز بازديد كرده و به بررسي ميزان پيشرفت، نياز اعتباري لازم جهت تكميل هر چه سريع تر پروژه پرداختيم گفت: هدف اصلي سفر رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه کشور، بررسي پروژه هاي آبي و مسائل بودجه اي و برنامه‌ريزي آب استان بود.
یوسف غفارزاده – مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی – نیز گفت: امسال حدود يک هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان اعتبار نقدي به پروژه هاي مرزي استان تزريق شده و دو هزار ميليارد تومان نيز به تدريج ضمن پيشرفت پروژه ها هزينه خواهد شد.
محمد خاني – مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان – نيز متذكر شد: كمبود ناشي از عدم برداشت از سد نهند ۹۰۰ ليتر و كاهش دبي چاه هاي موجود ۳۰۰ ليتر در ثانيه است كه در مجموع باعث ايجاد يک هزار و ۲۰۰ ليتر در ثانبه كمبود منابع تامين شده است.
شایان ذکر است در سفر یک روزه رئيس امور آب، كشاورزي و محيط زيست سازمان برنامه و بودجه كشور به آذربایجان شرقی، محمد ابراهیم نیا در حضور مدیران استانی از پروژه های مدول دوم تصفيه خانه فاضلاب تبريز، سد قيزقلعه سي خداآفرين و بررسي نحوه آبگيری آن، مجتمع آبرساني آزادگان ۲ و پروژه انتقال آب شرب به آبش احمد بازدید به عمل آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.