گزارش "عصرآزادی" از آنچه در دیدار صمیمی جمعی از کارگران تنظیف با شهردار تبریز گذشت؛

پاکیزگی تبریز با اتحاد پاکبانان و شهردار

یعقوب هوشیار: می خواستند مرا در مسیر تبدیل وضعیت پاکبانان دلسرد کنند اما نتوانستند!
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: پس از سالها بلاتکلیفی و با پیشنهاد یعقوب هوشیار – شهردار تبریز – و البته موافقت اعضای شورای ششم شهر، تعداد ۲۷ شرکت پیمانکار بخش تنظیف از اول بهمن ماه سال ۱۴۰۲ حذف شده و با یک شرکت تعاونی قرارداد منعقد گردیده است.
در حقیقت، آنطور که نماینده پاکبانان شهرداری تبریز می گوید با حذف این ۲۷ شرکت پیمانکار بخش تنظیف و عقد قرارداد با یک شرکت تعاونی، تمام کارکارگران بخش تنظیف سهامدار شرکت جدید شده و از مزایای آن نیز بهره‌مند می‌ شوند.
“غلامعلی صفری” با اشاره به میزان سهام کارگران در این شرکت اعلام کرده که ۴۰ درصد از سهام شرکت تعاونی جدید به نام کارگران و ۶۰ درصد مابقی متعلق به شهرداری تبریز، سازمان مدیریت پسماند و خودِ شرکت تعاونی است.
چندی پیش، تعدادی از کارگران بخش تنظیف شهرداری تبریز با حضور در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) منطقه ارم با شهردار تبریز دیدار کرده و مراتب قدردانی خود را از حذف پیمانکاران متعدد و تاسیس شرکت جدید بیان کردند.
شهردار تبریز در این جلسه قول مساعد برای حل مشکلات حوزه کارگری، به خصوص وضعیت قراردادها، بیمه، اضافه‌ کاری، سختی کار و دیگر دل نگرانی های کارگران را داد که نقطه عطفی در تلاش او به شمار رفته و افق روشنی برای رسیدن پاکبانان زحمتکش به حق و حقوق قانونی خود ترسیم خواهد کرد…

نحوه فعالیت در بخش تنظیف، فضای سبز و غیره را درک می کنم

شهردار تبریز در جمع پاکبانانی که از چند وقت پیش در انتظار دیدار با او بودند گفت: همه ما عضو یک خانواده بزرگ هستیم فقط حوزه فعالیتمان، متفاوت است چه مدیری که شهردار بوده و در پشت میز می نشیند و چه آن کارگری که مجبور است در گرما و سرما در معابر مشغول خدمت رسانی باشد.
“یعقوب هوشیار” با اشاره به اینکه از روزی که به عنوان شهردار تبریز انتخاب شده سعی کرده حرمت این خانواده را حفظ نماید افزود: مشکلات پرسنل باید در داخل خانواده حل گردد بنابراین به همه مشکلاتی که مدنظر شماست اشرافیت دارم زیرا ۱۴ سال است که در این مجموعه مشغول به کار هستم و نحوه فعالیت در بخش تنظیف، فضای سبز و امثال آن را درک می کنم.
وی اضافه کرد: نباید انتظار وقوع معجزه در حل یک شَبه مشکلات را داشت زیرا باید قبول کنیم که در ادوار گذشته ناچاراً اتفاقاتی افتاده که صحبت از آن دوران شاید به درد بخور نباشد اما مهم این است که در آینده و حال حاضر چه اقداماتی را انجام دهیم تا برای همگان مفید باشد.
وقتی اتفاق ناگواری برای یک کارگر رُخ می دهد از ته دل ناراحت می شوم
هوشیار با اشاره به اینکه فرزندان ما و شما همگی به آینده روشنی نیاز دارند تاکید کرد: وقتی فرزند یکی از کارگران در خارج از کشور در رشته پزشکی تحصیل می کند و یا فرزند کارگر دیگر، به مسابقات ملی راه می یابد من هم خوشحال می شوم اما وقتی اتفاق ناگواری برای یک کارگر رُخ می دهد از ته دل ناراحت می شوم زیرا مشکل عضوی از خانواده، مشکل بقیه اعضاست.
نماینده مجمع شهرداران کل کشور با ذکر این نکته که هر شخص بخواهد در مجموعه بزرگ شهرداری تبریز به این مجموعه ظلم کند بی انصاف است یادآور شد: چه منِ شهردار و چه آن کارگر زحمتکش، باید دست در دست هم اقداماتی انجام دهیم که موجب اعتلای شهر و افتخارآفرینی برای شهرداری شود و سرافکنده نباشیم.
اگر دست من بود تاکید می کردم که همه به قرارداد رسمی تبدیل شوند
هوشیار با اشاره به اینکه شناخت کاملی از سیستم قانونگذاری کشور دارم اظهار کرد: انواع قراردادهای شغلی موجود مانند تامین نیرو، کارمعین، وزارتی، بیمه ای، کارگری و غیره همگی نشان می دهد که در این قضیه چند صدایی وجود دارد و اگر دست من بود تاکید می کردم که همه عزیزان به قرارداد رسمی تبدیل شوند اما مهم این است که مسیر به صورت صحیح طی شود و برای اینکه بتوان حداقل حق و حقوق طیف کارگری حفظ گردد باید شما عزیزان را سهامدار می کردیم و راه دیگری نداشتیم زیرا سنگ بزرگ، علامت نزدن است و باید از حداقل ها استارت زد.
وی ادامه داد: بر روی این موضوع با اعضای شورای ششم شهر تبریز بیش از ۱۵ جلسه محرمانه و اختصاصی را برگزار و به بررسی تبدیل وضعیت کارگران پرداختیم تا بخشی از مشکلات فعلی مرتفع گردد و خدا را شاکریم که توانستیم شرایط شغلی کارگران زحمتکش شهرداری تبریز را تغییر دهیم.
گام های بعدی اولویت هایی هستند که نیاز به حوصله و زمان دارد
شهردار تبریز بیان کرد: با وجود مشکلات عدیده فعلی و عمل به عهد خود، توانسته ایم کارگران را سهامدار کنیم و علیرغم اینکه خواستند مرا در مسیر تبدیل وضعیت شما دلسرد کنند اما نتوانستند و از این بابت خرسندم، فقط وارد یک نوع فرآیند خاص شده ایم که در مرحله اول باید به صورت کلی، قضیه را موشکافی کنیم، گام های بعدی هم اولویت هایی هستند که نیاز به حوصله و زمان دارد و مزیت های قابل توجهی در انتظار کارگران خواهد بود که مطمئناً عملیاتی خواهد شد.
هوشیار از تلاش خود در وزارت کشور و مجمع شهرداران کشور جهت حل مشکلات کارگری سخن به میان آورد و افزود: به دلیل دارا بودن جایگاه مدیریتی در سطح ملی تلاش می کنم تا راهکارهای منطقی تری را در باب حل مشکلات شهرداری در مجلس و دولت اجرایی نمایم که به طور حتم می تواند برای آینده طیف کارگران شهرداری کارگشا باشد تا سال آینده در این مسجد و مراسم ویژه، بخش اعظمی از دغدغه های شما حل و فصل گردد.
مجبور می شدیم حق و حقوق ذاتی کارگران را به پیمانکاران واگذار کنیم
وی خاطرنشان کرد: از روزی که به عنوان شهردار تبریز انتخاب شده ام به هیچوجه اجازه نداده ام حتی یک نفر از خارج از بدنه شهرداری، جهت تامین نیروهای بخش تنظیف وارد مجموعه گردد زیرا حق با آنهایی است که در شرایط فعلی اشتغال به کار در شهرداری دارند در حالی که در گذشته توجهی به چابک سازی مجموعه نشده و مجبور شده ایم حق و حقوق ذاتی کارگران را به پیمانکاران و سایرین واگذار کرده و این همه مشکل به وجود آید!
شهردار تبریز در پایان اظهارات خود در جمع پاکبانان تاکید کرد: نیاز است تا با صبر و حوصله بتوانیم در مدت زمان حدود یکساله وضعیت شغلی کارگران شهرداری را به نقطه ای ارتقا دهیم که عزیزانی که پس از ۲۵ یا ۳۰ سال کار به افتخار بازنشستگی نائل خواهند شد سالهای خاطره انگیزی از تلاش در این مجموعه را به یاد داشته باشند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.