اهمیت تکمیل کنارگذر تبریز - ایلخچی و تاثیر آن بر تسهیل تردد در محورهای مواصلاتی غرب و جنوب آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

ایلخچی آرامش می خواهد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

شهر ایلخچی واقع در مسیر تبریز – اورمیه به عنوان یکی از بخش های تابعه شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی با جمعیت بیش از ۳۲ هزار نفر در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب غربی کلان‌شهر تبریز واقع‌ شده است که در تولید محصولات کشاورزی و برخورداری از هوای مطبوع و خوراکی های لذیذ از قدیم الایام زبانزد عام و خاص است.
اما متاسفانه فرسودگی جاده قدیم و قرار گرفتن آن در داخل شهر ایلخچی به همراه بی کیفیت بودن آسفالت ناشی از تردد خودروهای سنگین و ترانزیتی طی سالهای متمادی از جمله مشکلات شهروندان این شهر است که لزوم تسریع در اجرای کنارگذر را اجتناب ناپذیر می کند.
قرارداد اولیه ساخت کنارگذر ایلخچی بر اساس فهرست بهای سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۰۱ میلیارد ریال منعقد شد که پس از ۴ سال و با اتمام قرارداد به سرمنزل نرسید، بعد از ۳ سال وقفه به پیمانکار بعدی سپرده شد که مدت پیمان آن نیز ۱۵ ماه بود، اما باز هم به اتمام نرسید.
با تغییر دولت در سال ۱۴۰۰، اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفت و در ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ ادامه عملیات به پیمانکار جدید سپرده شد که به دنبال آن عملیات تولید و پخش آسفالت نیز از ۱۵ مرداد امسال آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد اما حرف و حدیث هایی درباره تکمیل و موعد افتتاح آن وجود دارد که دولتی ها از بهره برداری قریب الوقوع آن سخن به میان می آورند اما کارشناسان و آگاهان مباحث شهری و عمرانی معتقدند به دلیل حجم سنگین پروژه و نیاز به بودجه بالا، افتتاح زودهنگام آن شاید با نواقص برخی از قسمت های پروژه همراه باشد…

◾️کنارگذر اول

آذربایجان‌ شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، دو هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است و اصلی ترین محورهای مواصلاتی شمال غرب کشور که به ترکیه و اروپا متصل می شود از طریق گذر از مرکز این استان صورت می گیرد که ضرورت تکمیل مسیرهای منتهی به تبریز را دوچندان می کند.
مسئول مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی می گوید از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۳۵۵ میلیون و ۵۶۵ هزار تردد خودرویی در راه‌های ارتباطی این استان ثبت شده که پرترددترین راه ارتباطی آذربایجان شرقی در این بازه زمانی، مسیر تبریز – ایلخچی با ۱۹ میلیون و ۸۱۵ هزار تردد است.
“حسین بلوکی” با اشاره به اینکه تعداد ترددها از ۹۸ دستگاه ترددشمار آنلاین در راه های ارتباطی آذربایجان شرقی به دست آمده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش یافته است افزود: از کل تردد ثبت شده در راه های ارتباطی استان، ۱۳ درصد تردد خودرویی مربوط به وسایل نقلیه سنگین و ۸۷ درصد نیز مربوط به وسایل نقلیه سبک است.
وی اضافه کرد: در این مدت تعداد وسیله نقلیه ورودی به استان برابر با ۱۹ میلیون و ۳۶۱ هزار و تعداد وسیله نقلیه خروجی نیز برابر با ۱۹ میلیون و ۹۲۱ هزار دستگاه خودرو است که نسبت به مدت مشابه سال قبل در آمار ورودی افزایش چهار درصدی و در آمار خروجی افزایش ۶ درصدی نشان می دهد.
مسئول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: پس از مسیر تبریز – ایلخچی به عنوان پرترددترین راه های ارتباطی استان در این بازه زمانی، مسیرهای کنارگذر جنوبی شهید کسایی شامل باسمنج – تبریز و بالعکس، محور رفت و برگشت تبریز – صوفیان و مسیر رفت و برگشت آذرشهر – ایلخچی، ملکان – بناب و بناب – مراغه از دیگر مسیرهای پرتردد آذربایجان شرقی هستند.

◾️کنارگذر دوم

آن طور که از قرائن پیداست پیشرفت کنارگذر ایلخچی بعد از گذشت ۵ سال تعطیلی و البته طبق اظهار مسئولان استانی، حدود ۷۵ درصد است در حالی که در ورودی و خروجی، پل های غیرهمسطح در نظر گرفته شده که فعلاً هیچگونه اقدامی در احداث آنها در نظر گرفته نشده و پیشرفت پروژه بدون در نظر گرفتن این پلها ۷۵ درصد اعلام می گردد که به گفته آگاهان امر، به اعتبار ویژه و زمان طولانی نیاز دارد.
از قرار معلوم، در طراحی اولیه، این کنارگذر چهار باند پیش بینی شده بود ولی اکنون قرار است با توجه به ترافیک سنگین این مسیر و با در نظر گرفتن وجود واحدهای تولیدی بی شمار در شهرک صنعتی شهید سلیمی به ۶ باند تبدیل شود.
این در حالی است که طبق شنیده ها اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدوداً ۷۰۰ میلیارد تومان است که به طول ۸ کیلومتر از سال ۸۶ عملیات آن آغاز شده و بعد از سالها تعطیلی از اوایل سال ۱۴۰۲ عملیات تکمیل آن سرعت گرفته است.
یک فعال حوزه شهری در ایلخچی با اشاره به اینکه دو کیلومتر اراضی و باغات این مسیر با ماده ۹ قانون پروژه های ملی از ماه گذشته آزاد و عملیات تسطیح آن در حال اجراست به “عصرآزادی” گفت: قسمتی از دو باند این کنارگذر آسفالت ریزی شده و در اراضی آزاد شده بایستی یک پل مسیل بزرگ سیل روستای خاصه لر احداث شود که نیاز به اعتبار و زمان نیاز دارد.
“جلال حق شناس” افزود: در مسیر این کمربندی پل نیمه تمام باغات کشاورزی موسوم به “یال” ایلخچی وجود دارد و برای تملک اراضی مورد نیاز، بخشی هایی از باغات این منطقه در مسیر این پل قرار گرفته است و صورتجلسه توافق آزادسازی آنها، بین راه شهرسازی و کشاورزان امضا شده و در روزهای آینده آزاد سازی آن آغاز خواهد شد.
وی اضافه کرد: در تکمیل این پروژه، در چند نقطه نیاز به جابجایی تاسیسات آب وجود دارد که با در نظر گرفتن میزان عملیات اجرایی و در صورت تامین به موقع اعتبار مورد نیاز، در حالت خوشبینانه، این پروژه شاید تا آخر سال آینده به اتمام برسد.

◾️کنارگذر آخر

مشکل تاریخی شهر ایلخچی که اهالی و ساکنان منطقه نیز به آن اعتراض دارند این است که اتوبان تبریز – آذرشهر از داخل این شهر عبور می کند؛ خیلی جالب است که شاهراه اتصال راه های ارتباطی غرب کشور و شهرستان های جنوب استان به تبریز و بالعکس که به کشور ترکیه نیز وصل می شود از داخل حریم این شهر عبور می کند.
بر اساس اعلام کارشناسان حوزه راه، روزانه بیش از ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی سبک و سنگین از آن تردد می کنند و در برخی ساعات، ترافیک چند کیلومتری در این مسیر روی می دهد و رانندگان و مسافران مجبور به تحمل بار ترافیکی این مسیر هستند که آلودگی صوتی، زیست محیطی و تصادفات مختلف را به وجود می آورد.
برای کاهش حجم ترافیک عبوری، سهولت تردد مسافران و رانندگان در این مسیر و تحقق یکی از مطالبات مهم مردم این شهر، احداث کنارگذر یا کمربندی ایلخچی مصوب و عملیات اجرایی آن در سال ۸۷ آغاز شد ولی به دلیل عدم تامین اعتبار لازم، در ادامه راه در پیچ و خم وعده ها گرفتار شد و تکمیل آن به آرزوی مردم این شهر، مسافران و رانندگان عبوری این مسیر تبدیل شد.
به عقیده کارشناسان این حوزه، تکمیل کمربندی ایلخچی می تواند علاوه بر تسهیل تردد در این مسیر از مصرف بی مورد سالانه هزاران لیتر بنزین و گازوییل صرفه جویی کند و از آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی این منطقه بکاهد و از تراکم و ترافیک شدید خودرویی در این مسیر جلوگیری کند.
بدین ترتیب، اهمیت تکمیل همه جانبه و بدون نقص پروژه کنارگذر ایلخچی زمانی دوچندان می شود که در راستای تسهیل در رفت و آمد خودروهای سنگین، مسیر عبوری داخل شهر از دست این خودروها راحت شده و تنها خودروی سواری شخصی و عمومی از طریق خیابان بین راهی فعلی عبور نمایند که هم بازار مراکز تجاری و فروشگاه های اقلام مصرفی مسافران تحت الشعاع قرار نگیرد و هم اینکه دیگر، شاهد تصادفات خودروها با شهروندان ایلخچویی نباشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.