اهمیت مشارکت مردم استان آذربایجان شرقی در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ به روایت "عصرآزادی"

آذربایجانی ها به تغییر رای دادند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

استان آذربایجان شرقی دارای ۱۹ کرسی از ۱۳ حوزه انتخابیه در پارلمان بهارستان است و ۵ عضو نیز در مجلس خبرگان رهبری در اختیار دارد که از جمعیت ۴ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۵ نفری این استان، سه میلیون و ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ بودند که از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۴۹۹ نفر رای اولی محسوب می شدند.
فرماندار تبریز از مشارکت ۲۸.۳۸ درصدی در کلانشهر تبریز خبر داده و گفته است که این رقم در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۲۹.۱۸ درصد است که بر این اساس، روح الله متفکرآزاد با ۱۰۹ هزار و ۸۹۹ رای معادل ۲۷ درصد آرا و مسعود پزشکیان با ۹۵ هزار و ۹۹۳ رای معادل ۲۳.۹ درصد آرا موفق شدند مستقیماً راهی بهارستان شوند.
به گفته یونس فاتح همچنین علی جعفری آذر، جواد عبادی، علیرضا منادی، رضا صدیقی، علی آجودان زاده، محمدحسین فرهنگی، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی و علیرضا نوین جهت تصدی کرسی بهارستان راهی دور دوم انتخابات شدند.
از قرار معلوم، مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفته آخر فروردین و یا هفته اول اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در حوزه های انتخابیه تبریز، میانه و شبستر برگزار خواهد شد تا تکلیف مابقی نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی مشخص شود…

◾️صندوق اول

با اتمام شمارش آرای حوزه های انتخابی نمایندگی مجلس در آذربایجان شرقی از ۱۹ نماینده این استان، راهیابی ۹ نفر از چهره های شاخص اصلاح طلب، معتدل و مستقل از سبد رای اصولگرایان به ساختمان بهارستان قطعی شده است.
طبق آرای مردم، مسعود پزشکیان چهره شاخص حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر در میان مشارکت حداقلی مردم و از سبد رای اصولگرایی به عنوان نفر دوم انتخاب شد و به غیر از روح الله متفکر آزاد، بقیه چهره های اصولگرا راهی دور دوم شدند.
از نتایج جالب توجه در این دوره از انتخابات مجلس، تغییرات بنیادین در آرای حوزه های انتخابیه منطقه قره داغ در آذربایجان شرقی است به طوری که هیچ یک از نمایندگان فعلی مجلس یازدهم در این مناطق به مجلس راه پیدا نکردند.
در یک نگاه گذرا می توان دریافت که در منطقه قره داغ، بیت الله عبداللهی یکی از چهره های مستقل و از نماینده های پیشین اهر و هریس به مجلس راه یافت و نمایندگان فعلی کلیبر و ورزقان نیز از رقبای خود شکست خورده و جای خود را به نفرات دیگری دادند که همانا، بهنام رضوانی و رضا علیزاده به ترتیب به عنوان نماینده مردم کلیبر و ورزقان به مجلس راه یافتند.
اما غلامرضا نوری قزلجه، نماینده فعلی شهرستان بستان آباد و از چهره های مستقل مجلس نیز که در بررسی هیات اجرایی رد صلاحیت شده بود و دوباره مورد تایید قرار گرفت با بیشترین آرای ماخوذه به مجلس راه یافت، او از معدود نمایندگان شهرستانی آذربایجان شرقی است که با مواضع مستقل خود از جمله مخالفت با لایحه حجاب و طرح صیانت اینترنت و امثال آن، توانسته است به یک چهره فرا استانی تبدیل شود.
از چهره های اصلاح طلب آذربایجان شرقی می توان به حجت الاسلام محمد باقری بنابی اشاره کرد که از حوزه انتخابیه شهرستان بناب توانست مجدداً اعتماد مردم شهر کباب ایران را کسب کرده و راهی بهارستان شود.
چند کیلومتر آن طرف تر و در مراغه و عجب شیر نیز سید فرید موسوی نیز که از چهره های مستقل و معتدل جنوب آذربایجان شرقی است پس از حواشی شب اول تبلیغات باز هم توانست به عنوان نماینده دور دوازدهم مردم جنوب استان به مجلس راه یابد.
مجید نصیرپور هم به عنوان یکی از شاخص ترین چهره های اصلاح طلب آذربایجان شرقی و از نماینده های پیشین شهرستان سراب در ادوار گذشته به طور مستقیم به مجلس راه یافت.
اما در شهرستان میانه وضعیت مقداری متفاوت بود؛ مریم عبداللهی به عنوان یک چهره جوان و مستقل مردمی به طور مستقیم راهی مجلس شد و تکلیف دو نماینده کنونی که از جناح اصولگرا هستند به دور دوم موکول گردید.
وضعیت حوزه انتخابیه مرند و جلفا نیز بسیار جالب توجه بود؛ مردم پس از مدت ها اعتراض به عملکرد نماینده زن فعلی این منطقه، عزت الله حبیب زاده را به عنوان یک چهره مستقل انتخاب کرده و کاندیدای ائتلاف اصولگرایان و نماینده کنونی این حوزه از راهیابی به بهارستان بازماند.
در شهرستان ملکان و لیلان نیز زهرا خدادادی یکی از جنجالی ترین چهره های مستقل این دوره از انتخابات مجلس در آذربایجان شرقی به مجلس راه یافت زیرا او، دختر سلمان خدادادی نماینده پیشین مجلس است که به دلیل حواشی ایجاد شده طی سال های گذشته رد صلاحیت شد اما دخترش با استفاده از نفوذ و جایگاه پدر توانست نظر اهالی ملکان و لیلان را جلب کرده و به مجلس راه یابد.

◾️صندوق دوم

نکته جالب توجه در حماسه سیاسی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود که از جمع کل آرای یک میلیون و ۷۷۱ هزار و ۴۱۸ رای انتخابات مجلس خبرگان رهبری؛ آیت الله سیدمحمدعلی آل هاشم با ۸۵۰ هزار و ۲۸۰ رای بیشترین آرای ادوار مجلس خبرگان رهبری را به خود اختصاص داد.
علی ملکوتی با ۲۵۸ هزار و ۲۵۳ رای در رده دوم قرار گرفت، محمدتقی پورمحمدی با مجموع آرای ۲۱۲ هزار و ۴۲ رای در رده سوم، جواد حاجی زاده کلجاهی با ۱۹۸ هزار و ۶۷۸ رای در رده چهارم و باقر سیدی بنابی با ۱۴۱ هزار و ۱۶ رای نیز در جایگاه پنجم قرار گرفته و راهی مجلس خبرگان رهبری شدند.
جالب اینکه با تمام حواشی انتخابات اخیر، نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی نشان داد که مجموع آرای ۴ نفر منتخب به غیر از امام جمعه مردمی تبریز، کمتر از آرای سید شریف آذربایجان شد که این مقدار رای با فاصله معنادار پیام خاصی را مخابره می‌ کند که همانا از “ائل داری” آیت الله آذربایجان حکایت دارد.
به اعتقاد کارشناسان سیاسی، پیش‌تر پیش‌ بینی‌ می‌شد که حضور آیت الله آل‌هاشم در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ بر میزان مشارکت آذربایجانی ها تاثیر چشمگیری خواهد داشت که اتفاقاً این گمانه زنی عملیاتی شد و طبق مشاهدات و روایات خبرنگاران در شعبات اخذ رأی، برخی از هم استانی هایی که اذعان می‌کردند سال‌ها از صندوق رأی قهر بودند به خاطر حضور آیت‌الله آل‌هاشم در این انتخابات مشارکت کردند.
در حقیقت، رویکرد مردمی آیت‌ الله آل‌هاشم بعد از انتصاب به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان در سال ۹۶ همواره مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفته و همگان را غافلگیر کرد به طوری که حذف نرده‌های حد فاصل مردم و مسئولان پس از سالهای متمادی در مصلی تبریز، دیدارهای چهره به چهره با مردم در خیابان و بازار، تجلیل از نخبگان در بین صلاتین نماز جمعه، پیگیری مشکلات فعالیت خبرنگاران رسانه ها، تردد در سطح شهر با وسایل نقلیه عمومی در اوج آلودگی هوای تبریز، همنشینی با دانشجویان، حضور در بازی فوتبال تراکتورسازی و استقلال در استادیوم و غیره از جمله رفتارهایی است که به شدت مورد استقبال مردم، رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت و موجب اعتماد مردم به ایشان گردید.

◾️صندوق آخر

تعداد سه هزار و ۲۳۲ شعبه اخذ رای در ۱۳ حوزه انتخابه استان برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در نظر گرفته شده بود که از این تعداد ۲ هزار ۴۹۳ شعبه اخذ رای، ثابت و ۷۳۹ شعبه نیز به صندوق های سیار اختصاص داشت که از این تعداد، یکهزار و ۶۶۷ شعبه اخذ رأی شهری و یکهزار و ۵۶۵ شعبه اخذ رأی نیز روستایی بودند و یک شعبه ویژه اخذ رای هم برای اقلیت‌ های دینی در تبریز در نظر گرفته شد.
مشارکت حدود ۴۱ درصدی مردم آذربایجان شرقی در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان یکبار دیگر نشان داد که آذربایجانی ها به پروژه تحریم چه در شکل اقتصادی و چه سیاسی آن اهمیت نمی دهند.
بدین ترتیب، هرچند رسانه های بیگانه کوشیدند در ساعات اولیه اتمام انتخابات از اعلام نتایج مشارکت مردم طفره بروند و بیشتر با اشاره به عدم مشارکت حدود ۶۰‌ درصدی واجدان شرایط، آن را نشانه بی‌ اعتمادی مردم استانهای کشور به صندوق رأی معنی کنند اما با نگاهی به آمار مشارکت انتخاباتی در ادوار گذشته مجلس به‌ خوبی می‌ توان دریافت که آمار مشارکت کاهش معناداری نسبت به قبل نداشته و علیرغم ثابت بودن آن، مردم با گوش و چشم بازتر به کاندیدا‌های موردنظر خود رأی داده و اسیر فشار‌های رسانه‌ای و القائات بیرونی نشدند که حقیقتاً باید قدر این مردم را دانست که با تمام فشارهای اقتصادی، انتخابات را تحریم نکردند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.