اهمیت امضای تفاهم نامه همکاریِ صنعتی دانشگاه های آذربایجان شرقی با اتاق بازرگانی تبریز به روایت "عصرآزادی"

استفاده از ظرفیت دانشجویان در خدمت به صنعت آذربایجان

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی می گوید اتلاف نخبگان این است که تعداد قابل توجهی از افراد مستعد در سطح استان حضور دارند ولی نادیده گرفته می شوند

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

تفاهم‌ نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاههای آذربایجان‌ شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به‌ همت کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز و با حضور رئیس اتاق تبریز و روسای دانشگاه‌های سراسر استان در محل پارلمان بخش خصوصی منعقد گردید.
اتفاق مبارکی که حاصل برگزاری ۳۰ جلسه کار کارشناسی با حضور تمام دانشگاه‌های استان بوده و در راستای تحقق شعار سال و رشد تولید و ارتقای سطح همکاری، ایجاد مشارکت و بهره‌گیری از توانایی‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و افزایش دانش فنی و توسعه منابع انسانی متخصص و افزایش بهره‌ وری نیروهای فعال در حوزه‌های مختلف صنعت، اعضای پارلمان بخش خصوصی تبریز و به‌ منظور توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی عضو اتاق تبریز و همچنین اجرای مسئولیت اجتماعی برای تسهیل اشتغال و پرورش نیروی کار ماهر و ارتقاء مهارت شاغلان، گسترش همکاری و تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده بهینه از ظرفیت‌ های موجود، جهت بهبود مشارکت بین اتاق بازرگانی تبریز – به نمایندگی صنایع استان – و دانشگاه‌های مستقر در آذربایجان‌ شرقی بین دانشگاه‌های استان و اتاق بازرگانی تبریز به امضا رسید.
از نکات جالب توجه در این جلسه می توان به اظهارات یونس اکبرپور پایدار – رئیس کمیسیون صنایع و انرژی اتاق تبریز – اشاره کرد که معتقد است صنعت، باید دانشگاه‌ها را به محل کار کِشانده و از ظرفیت‌های دانشگاهی در خصوص رفع نیازهای صنایع و از ظرفیت صنایع در راستای جذب نیروی انسانی بهره ببرد لذا بهره‌گیری از تمام رشته‌های دانشگاهی در صنایع، به‌ منظور عملیاتی شدن اهداف ضرورت داشته و به آینده صنعتی آذربایجان کمک می کند…

◾️رئیس پارلمان بخش خصوصی چه گفت؟

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به جایگاه استراتژیک استان آذربایجان‌ شرقی در حوزه اقتصاد و صنعت گفت: دانشگاه‌ها در حوزه آموزش نیروی انسانی نقش بزرگی دارند و می‌ توانند به رشد و توسعه کشور کمک کنند، همچنان‌ که طی سال‌ها توانسته‌اند دانشجویان متخصص و نخبه ای تحویل جامعه دهند.
“یونس ژائله” بر ضرورت جذب دانشجویان مستعد و نخبه در بخش صنعت به‌ منظور توسعه استان پرداخت و افزود: ما توانستیم در حوزه صادرات خوب عمل کنیم اما ظاهراً در صادرات نیروی انسانی بیشتر از صادرات محصولات و کالاها موفق بودیم چراکه بهترین نیروها در تمام زمینه‌ها، جذب شرکت‌های بزرگ در سایر کشورها شده‌اند و این امر به نفع سایر کشورها و به ضرر کشور خود ماست.
وی، نقش بخش خصوصی را در جلوگیری از مهاجرت قابل تأمل دانست و افزود: بخش خصوصی می‌تواند با جذب نیروی انسانی در کنار دانشگاه‌ها قرار گرفته و مانع از خروج نخبگان از کشور شود.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اضافه کرد: صنعت تنها مختص علوم پایه و مهندسی نیست بلکه موارد دیگری از جمله برندینگ را نیز شامل می‌شود و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
◾️نائب رئیس پارلمان بخش خصوصی چه گفت؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، دو بخش صنعت و دانشگاه را وابسته به یکدیگر دانست و گفت: دانش آموختگانی که در دانشگاه‌های معتبر علمی از جمله دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحصیل کرده‌اند بیکار نمی‌مانند، بنابراین باید سطح دانشگاه‌ها را به جایی برسانیم که فارغ التحصیلان آن به‌ راحتی بتوانند به‌ واسطه مهارتی که کسب کرده‌اند، در صنایع جذب شوند.
“مسعود بنابیان” افزود: مهاجرت نیروی انسانی تنها مربوط به دانشگاه، صنعت یا جذب در حرفه و شغل خاصی نیست بلکه عوامل متعددی در این زمینه دخیل هستند که باید به‌صورت کارشناسی و تخصصی مورد بحث قرار بگیرند.
◾️رئیس دانشگاه تبریز چه گفت؟

رئیس دانشگاه تبریز، امضای این تفاهم‌ نامه را آغاز مسیری پربرکت دانست و گفت: یکی از مباحث مهم کنونی، بحث کارآفرینی است که در این راستا باید با مهارت‌ افزایی از طریق آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای و تهیه بسته‌های لازم برای به‌ کارگیری نیروهای آموزش دیده اقدام شود.
“صفر نصراله‌ زاده’ با قدردانی از فعالیت‌های گسترده رئیس اتاق تبریز چه در اتاق و چه در مجموعه‌های شخصی خود، افزود: باید از این ظرفیت بالقوه در راستای نگهداری نخبگان در داخل آذربایجان شرقی استفاده شود.
وی اضافه کرد: زمانی که نخبه دانشگاهی احساس کند کسی قدر او و علم و دانش او را نمی‌ داند و زمینه لازم برای فعالیت او وجود ندارد، ناامید شده و به فکر مهاجرت می‌ افتد و این خطر بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.

◾️رئیس دانشگاه صنعتی سهند چه گفت؟

اسماعیل فاتحی‌فر – رئیس دانشگاه صنعتی سهند – با اشاره به رسالت خود در راستای تأمین نیازهای نیروی انسانی بخش صنعت، خواستار اعلام نیاز از سوی واحدهای صنعتی و سپس برنامه‌ریزی در دانشگاه برای تربیت نیروی ماهر و کارآمد در این زمینه شد.

◾️رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی چه گفت؟

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی گفت: بخش عمده‌ای از درآمد استان ما مربوط به صنعت است و ما نیز باید تلاش کنیم با افزایش تعامل بین بخش دانشگاهی و صنعت به نیازهای هر دو حوزه پاسخ دهیم.
“آرش رنجبران” با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲ هزار نفر دانشجو در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد سطح استان در حال تحصیل هستند، بر لزوم جلوگیری از خروج نیروی انسانی از کشور تأکید کرد.
وی اضافه کرد: خروج استعدادهای ارزشمند دو ضربه مهلک به جامعه می‌زند؛ نخست اینکه خلاء سرمایه‌ های انسانی که با صرف هزینه، وقت و انرژی در کشور تربیت شده‌اند، احساس می‌شود و دوم اینکه، افرادی که مهاجرت می‌کنند عمدتاً نخبگان و استعدادهای سطح بالا هستند که ژِن مرغوب‌شان را نیز با خود از کشور خارج می‌ کنند و در نتیجه کشور از نظر استعداد در آینده فقیرتر خواهد شد.

◾️رئیس دانشگاه فرهنگیان تبریز چه گفت؟

حسین احمدی – رئیس دانشگاه فرهنگیان تبریز – نیز گفت: دانشگاه ما ماموریت محور است و تعلیم و تربیتِ معلمان را عهده‌ دار است و به نوعی مرکز ثقل فرهنگی کشور محسوب می‌ شود لذا امیدواریم حرکتی که به همت اتاق بازرگانی تبریز در راستای استفاده از ظرفیت دانشجویان آغاز شده است تداوم یابد.

◾️رئیس دانشگاه جامع آذربایجان‌شرقی چه گفت؟

رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی آذربایجان‌شرقی، امضای تفاهم‌ نامه همکاری بین اتاق تبریز و دانشگاه‌های استان را امری مبارک دانست و گفت: دانشگاه جامع یک دانشگاه مهارت‌ محور بوده و همراهی علم و صنعت یکی از افتخارات این دانشگاه محسوب می‌شود.
“اصغر عابدزاده” صنعت را ویترین تولید و اشتغال دانست و افزود: اگر بتوانیم نیروهای متخصص را تحویل صنعت دهیم، هم کشور پیشرفت می‌کند و هم مقبولیت تولیدات داخلی بالاتر می‌ رود.
وی اضافه کرد: همواره ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود داشته است، اما تاکنون آنطور که باید نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

◾️رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان‌ چه گفت؟

رئیس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با اشاره به ظرفیت‌ های کارگاهی، آزمایشگاهی و اساتید این دانشگاه، از اعلام آمادگی دانشگاه متبوع خود جهت همکاری بیشتر با بخش صنعت استان خبر داد.
“محمدباقر محمدصادقی آزاد” با اشاره به وجود حلقه مفقوده بین دانشگاه و صنعت افزود: اینکه ارتباط بین دانشگاه و صنعت را از دل دانشگاه‌ها و از دوران تحصیل شروع کنیم، امر مثبتی است؛ چرا که دانشجو با به دست آوردن ذهنیت صنعتی و بازاری می‌تواند مسیر آینده خود را بهتر ترسیم کند.

◾️رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز چه گفت؟

رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز اتاق بازرگانی تبریز را جزو اتاق‌های نقش‌آفرین کشور دانست و گفت: همواره صحبت از خروج نخبگان می‌شود اما باید این را نیز به یاد داشته باشیم که تعداد قابل توجهی از افراد مستعد و نخبه در استان حضور دارند در حالی که نادیده گرفته شده و از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود و این امر به معنای اتلاف نخبگان است.
“سجاد پاکزاد” با اشاره به ظرفیت ویژه آذربایجان‌ شرقی در وجود دانشگاه تخصصی هنر افزود: متاسفانه تاکنون از ظرفیت متخصصان و هنرمندان در صنایع استفاده نشده است.
وی اضافه کرد: حوزه صنعت صرفاً به علوم مهندسی و علوم پایه نیاز ندارد بلکه می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله برندینگ از ظرفیت هنرجویان و هنرمندان مستعد استفاده نمود.

◾️رئیس دانشگاه پیام نور تبریز چه گفت؟

رئیس دانشگاه پیام‌ نور تبریز، پیش قدم شدن اتاق تبریز برای امضای تفاهم‌نامه را به فال نیک گرفت و بر ضرورت ارتباط فعال و همه جانبه بین دانشگاه و صنعت تأکید کرد.
“میکائیل جمالپور” از آغاز ارتباط دانشگاه پیام نور با برخی از شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی به‌ ویژه در مناطق صنعتی خبر داد و گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم‌ نامه ارتباطات بین صنعت و دانشگاه افزایش یابد و دچار تفاهم‌ زدگی نشویم و این تفاهم‌ نامه به قرارداد و عقد همکاری منجر گردد.
وی، ظرفیت دانشگاه‌های آذربایجان شرقی را در پرورش نیروی انسانی قابل توجه دانست و اضافه کرد: در برخی موارد شاهد نامهربانی در خصوص کارکرد دانشگاه‌ها هستیم اما پذیرش دانشجویان کشور در دانشگاه‌ها و شرکت‌های معتبر خارجی، نشان از ظرفیت بالای دانشگاه‌های کشور در تربیت نیروی انسانی دارد.
شایان ذکر است در پایان این مراسم، تفاهم‌ نامه همکاری صنعتی دانشجویان دانشگاه های استان آذربایجان‌شرقی با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز به امضای رئیس اتاق تبریز و روسای دانشگاه‌های استان رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.