در نشست مسئولان تشکل های دولتی و غیردولتی حوزه کارگری آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه عنوان شد؛

فرهنگ کار به ارزش آفرینی و کارآفرینی منجر می شود

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: به مناسبت هفته کارگر که از ۵ اردیبهشت آغاز شده و تا ۱۱ اردیبهشت مصادف با اول ماه مِی بعنوان روز جهانی کارگر ادامه دارد مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی به همراه مسئولان تشکیلات کارگری آذربایجان شرقی با اصحاب رسانه به گفتگو پرداختند.
در این نشست هم اندیشی که در آن به تشریح برنامه های هفته کارگر و گزارشی از وضعیت جامعه کار، تولید و صنعت آذربایجان شرقی پرداخته شد ایجاد امنیت شغلی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت ۲۵ درصد از معوقه سال ۱۴۰۰، پرداخت به موقع دستمزد و حقوق و دریافت خدمات شایسته درمانی از جمله درخواست‌های جامعه کارگری اعلام گردید.
رتبه اول پرداخت تسهیلات به آذربایجان شرقی اختصاص دارد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته سهم برنامه اشتغالزایی برای استان ما ۴۷ هزار نفر بود که در عمل با تحقق ۱۳۱ درصدی شاهد اشتغالزایی برای ۶۱ هزار و ۸۶۹ نفر بودیم.
“حسین فتحی” با بیان اینکه طبقه بندی مشاغل به عنوان یکی از مطالبات قشر کارگری در دستور کار قرار گرفته و اصلاح، بازنگری و ایجاد طبقه بندی شغلی انجام گرفته است افزود: طبق آمار مرکز آمار، صحت سنجی موارد ثبت شده در سامانه رصد نیز ۹۵.۶ درصد بود و در نتیجه این اقدامات نرخ بیکاری استان در زمستان سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱، کاهشی بوده و از ۸.۳ به ۷.۴ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق مشارکت مردم تعاونی ها مخصوصاً تعاون‌های خلاق، نوآور، پیشران و دانش بنیان است اضافه کرد: در سال ۱۴۰۳، بیشترین تمرکز ما بر روی تعاونی ها با رویکرد نوآور و‌ پیشران، توسعه عمران است تا برخی از نیاز مردم را تامین کند که در این راستا سال گذشته ۹ هزار فرصت شغلی از قبل تعاون های جدید ایجاد شده بود.
مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: مسئولیت ‌و متولی تبصره ۱۶، دبیرخانه ادارکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در این راستا ۸۲۰ نفر اشتغال زایی صورت گرفته که آذربایجان شرقی دارای رتبه اول در پرداخت تسهیلات است.
فتحی با اشاره به اینکه آذربایجان‌ شرقی در کسب اعتبار مشاغل خانگی، رتبه برتر کشوری را دارد عنوان کرد: سال گذشته در حوزه مشاغل خانگی، بالغ بر ۲۰۴ میلیارد تومان با ۷ درصد بیشتر از اعتبار تخصیصی، بیشترین اعتبار از آن آذربایجان شرقی از بابت مشوق در پرداخت تسهیلات و بازپرداخت ها بود که این میزان اعتبار نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۲،۵ برابر افزایش یافته است.
وی ابراز کرد: در دولت دوازدهم، بیمه بیکاری به ۱۴ هزار نفر رسیده بود که خوشبختانه در این دولت به دلیل نیاز بازار کار به منابع انسانی و همچنین تمایل افراد به اشتغال، این آمار به ۸ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده که نشان از فعالیت اقتصادی و فعال شدن واحدهای تولیدی سطح استان است.
فتحی با بیان اینکه در حوزه روابط کار، تمرکز این اداره بیشتر از ایجاد اشتغال جدید، تثبیت اشتغال موجود است اظهار کرد: خوشبختانه از ۲۹۱ مورد بازدیدی که از واحدهای مشکل دار انجام گرفته بود تعداد ۷۷ مورد از مشکلات و‌ موانع واحدهای تولیدی صنعتی حل گردید.
مدیرکل تعاون و کار و رفاه اجتماعی استان در خصوص اهمیت کار و فرهنگ کار نیز گفت: فرهنگ کار می‌ تواند منجر به ارزش آفرینی و کارآفرینی شود و کارگر نیز به عنوان رُکن اصلی تولید و اقتصاد مطرح است.

وی با اشاره به اینکه ظلم به کارگر، فقط در پرداخت نکردن حقوق خلاصه نمی‌شود تاکید کرد: این ظلم شامل حفظ کرامت و بهداشت سلامت فردی و محیطی او نیز هست و در این راستا، جلسات متعددی با کارفرمایان در واحدهای تولیدی برگزار کرده ایم که نتایج خوبی را در پی داشته است.

فتحی ایجاد امنیت شغلی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت ۲۵ درصد از معوقه سال ۱۴۰۰، پرداخت به موقع دستمزد و حقوق و دریافت خدمات شایسته درمانی را از جمله درخواست‌های جامعه کارگری عنوان کرد و گفت: بدون توجه به نیازهای مادی کارگران، شعار سال “جهش تولید با مشارکت مردم” محقق نمی شود و معتقدیم هر اندازه دریافتی کارگران بیشتر باشد به همان اندازه آرامش صنعتی برقرار می شود و میل به سرمایه گذاری نیز افزایش می یابد.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد کارگران آذربایجان شرقی در واحدهای کوچک و متوسط شاغل هستند یادآور شد: حقوق و پاداشی که شورای عالی کار تعیین می کند برای تمام کارخانجات بزرگ و کوچک است و واحدهای کوچک امکان پرداخت برخی پاداش‌ها را ندارند و همین امر، تولید را در این واحدها با مشکل مواجه می کند.
فتحی در پایان، راهکار رفع مشکلات کارگری را استانی یا منطقه ای کردن حداقل حقوق و دستمزد اعلام کرد و افزود: حداقل حقوق به معنی تعیین حداقل‌ها در پرداختی‌هاست و کارفرمایان می‌ توانند در صورت داشتن منابع مالی و درآمد، مبلغ بیشتر از آن را نیز پرداخت نمایند.
دیوان عدالت اداری باید برای ابطال مصوبه مزدی ۱۴۰۳ ورود کند
دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان شرقی نیز به عنوان دبیر اجرایی ستاد گرامیداشت هفته کارگر استان نیز گفت: طی دو سال گذشته وضعیت اقتصادی کارگران با تورم فزآینده موجود و تصمیمات نادرست نامطلوب تر شده است.
“کریم صادق زاده تبریزی” با اشاره به مطالبات برجای مانده کارگران و بازنشستگان افزود: یکی از مهمترین موضوعات فعلی و پیش روی کارگران بحث مصوبه مزدی سال ۱۴۰۳ است که به اعتقاد ما و مطابق بر قانون باید از سوی دیوان عدالت اداری ابطال شود چرا که نرخ حقوق تعیین شده کارگران پایین تر از رقم تورم سالانه اعلامی از سوی مرکز آمار است علاوه بر این که دستمزد سال ۱۴۰۲ نیز با تورم اعلامی نیز مطابقت نداشت.
وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب که کارگر، کارفرما و دولت را به سه ضلع مثلث تشبیه کرده بودند اظهار داشت: معظم له در این زمینه تاکید داشتند که دو ضلع کارفرما و دولت باید به فکر ضلع ضعیف این مثلث یعنی کارگران باشند.
صادق زاده تبریزی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم در طول دو سال گذشته هیچ توجه جدی به قشر کارگر نداشته است افزود: متاسفانه در مصوبه مزدی سال ۱۵۰۳ دولت و کارفرمایان کنار هم قرار گرفته و در بحث تعیین دستمزد به نظرات قشر کارگری توجه نکردند لذا در زمان تعیین این دستمزد، کاریکاتوری را در رسانه ها قرار داده و نوشتم “نمایندگان دولت و کارفرمایان در شورای عالی کار؛ پیوندتان مبارک!”
وی با اشاره به نامگذاری سال جدید به عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی تاکید کرد: توجه به اجرای منویات رهبری در این زمینه می‌تواند آغازی برای تصمیمات نو در راستای آینده درخشان برای کشورمان باشد و بر همین اساس باید مشارکت مردم در این عرصه باید جدی گرفته شود.

دبیر اجرایی ستاد گرامیداشت هفته کارگر آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه قشر کارگر و بازنشسته در سایر حوزه های دیگر از جمله بحث امنیت شغلی، همسان سازی حقوق بازنشستگان و پرداخت ۲۵ درصد از معوقه سال ۱۴۰۰، پرداخت به موقع دستمزد و حقوق و دریافت خدمات شایسته درمانی همچنان با چالش های جدی روبرواست تاکید کرد: هفته کارگر فرصت مناسبی است تا این قشر مطالبات خود را به گوش مسئولان برسانند که البته تاکید ما این است آیین های هفته کارگر نباید شکل دولتی به خود بگیرد.

صادق زاده تبریزی با اشاره به اهم برنامه های پیش بینی شده در طول هفته کارگر در سطح استان از جمله دیدار با امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، برگزاری مسابقات ورزشی، پویش ورزشی و اهدای گل به کارگران در واحد‌های تولیدی و دیدار کارگران با نمایندگان مجلس، برگزاری مراسم ویژه تجلیل از کارگران، کارآفرینان و پیشکسوتان جامعه کارگری، دیدار با مدیرکل دادگستری  استان، برگزاری یادواره گرامیداشت ۴۰۰ شهید کارگری استان و دهها برنامه مهم دیگر اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه های مهم هفته کارگر استان پیش بینی برگزاری راهپیمایی و تجمع صنفی کارگران برای بیان مشکلات این قشر است که در این راهپیمایی علاوه بر بیان مشکلات حمایت کارگران را از عملیات غرورآفرین وعده صادق را نیز اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: در این ارتباط ۶ تشکل مهم کارگری آذربایجان شرقی از فرمانداری تبریز برای صدور مجوز تجمع بزرگ در یکی از میادین شهر درخواست داشته اند که اگر فرمانداری موافقت کند برگزار می شود در غیر اینصورت همانند سال های قبل در سالن ورزشی خانه کارگر تبریز  دور هم جمع خواهیم شد زیرا بر سر مسائل کارگری با کسی معامله نکرده و سکوت نخواهیم کرد.
شایان ذکر است مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار “عصرآزادی” در خصوص مزایا و معایب تعیین دستمزد جامعه کارگری توسط نمایندگان مجلس هم توضیح داد: به نظر می رسد مجلس می تواند به تعیین دستمزد کارگران اقدام نماید زیرا دولت با ارسال یک لایحه به پارلمان خواستار ساماندهی این مشکل شده و شاید این اقدام از بابت همگرایی نمایندگان مجلس با قشر کارگری مثمرثمر واقع گردد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.