نهضت آسفالت و گل کاری در آستانه انتخابات، انجام وظیفه یا جمع آوری رای

عصر آزادی/ حامد پورمند

شوراها به عنوان مردمی ترین نهادی كه از بطن مردم برخواسته است، زبان گویای آنان در برابر مسئولان و نهادهای مختلف محسوب می شود و منتخبین مردم و وكیل آنان در پیگیری مسائل و مشكلات به شمار می روند.

یكی از مسایل مهم و ارزشمند در گستره زندگی اجتماعی، تعامل، همفكری و مشورت است و دین مبین اسلام به عنوان مكتبی جامع و همه‌ جانبه‌ نگر به تمام ابعاد وجودی و نیازهای انسان توجه كرده است. اسلام به لحاظ جامعیت، بالندگی، سعادت‌ بخشی و پویایی كه در قوانین و آموزه‌های خود دارد، به هم فكری و مشورت توجه ویژه‌ای كرده و اهمیت، جایگاه و فواید آن را گوشزد كرده است. خدمت بی منّت به مردم در لباس عضویت در شوراها، توفیقی بزرگ برای منتخبین و معتمدین مردم است كه باید از لحظه، لحظه آن در راستای عمل به وظایف و تكالیف دینی و قانونی خود استفاده كنند. امروزه با توجه به افزایش جمعیت و دشوار بودن مدیریت كشورها، موضوع شورا اهمیّت بیشتری پیدا می كند و بدون وجود این نهاد، كارها، امور شهری و حتی روستایی به درستی پیش نمی رود. اما در حال حاضر مشكلی كه در حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود دارد، این است كه علی رغم تاثیرگذاری در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها هنوز آن گونه كه شایسته است جایگاه خود را در میان مسئولان و جامعه پیدا نكرده اند. برای پیشبرد اهداف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی و سایر امور رفاهی که در حوزه اختیارات شورا ها می باشد، نیازمند بازوان توانمند شوراهای اسلامی می باشد تا به وظایف خود به نحو احسن عمل نماید، نکته قابل توجه این که از اصول اولیه دموکراسی جلب نظر مردم و آراء آنها برای دستیابی به مقاصد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی می باشد امّا این که چرا این دموکراسی و احساس وظیفه در آستانه انتخابات شکوفا می شود جای بسی سوال دارد؟!

دکتر رسول درسخوان عضوء سابق شورای اسلامی کلان شهر تبریز در رابطه با فعالیت های چشمگیر شهرداری و شوراها در آستانه انتخابات گفت: از لحاظ علمی بررسی نیّت افراد برای ما مشخص نیست، البته شاید از لحاظ روانشناسی بتوان به آن دست یافت چون تکنیک های خاص خود را می طلبد، این استاد شهرسازی دانشگاه ازاد کلان شهر تبریز ادامه داد: البته تشخیص این که آسفالت کاری و گل کاری توسط  شهرداری، به صرف این که در آستانه انتخابات هستیم انجام می شود صحیح نمی باشد چون نه قابل اثبات است و نه قابل رد شدن.

وی عنوان کرد: مساله دوم در این موضوع البته سلیقه های خوبی در مدیریت شهری، منطقه ای و حتی مدیریت کلان و ملّی وجود دارد. رسول درسخوان ابراز نمود: سلیقه خوب این است که پروژه ها و اقدامات مهم دولت ها و شهرداری ها که همان دولت های محلی هستند طوری تنظیم شود که تا پایان دوره مسئولیّت بتوانند فعالیت هایشان را جمع بندی کرده و تمام نمایند.

استاد گروه شهرسازی دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز بیان نمود: روش اصولی این است که پروژه یا پروژه های نا تمام به دوره بعدی تحویل نگردد، البته پروژه های بلند مدتی نیز هستند که 10 تا 15 سال طول می کشند که این پروژه ها از مقوله بحث ما خارج است، وی مطرح نمود: اگر از نگاه دموکراسی به مساله توجه شود، یکی از حسن های دموکراتیک این است که مسئولین، شهرداران، اعضاء شوراها ی شهر، هیات دولت و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی سعی آنها بر این خواهد بود که مردم را راضی نگهدارند .

رسول درسخوان افزود: جلب نظر مردم از محاسن دموکراسی است که در واقع رفتار مسئولین را تحت تاثیر قرار می دهد لذا از این بعد و منظر هم می توان به این قضیه توجه و نگاه کرده و فعالیت های شهرداری در آستانه انتخابات را از منظر دموکراسی بررسی نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.