آذربایجان شرقی و شهر تبریز در هفته‌های گذشته جزو مناطق سفید و زرد کرونایی بودند ولی چند روزی است کرونا با قدرت دوباره به این استان بازگشته و شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا هستیم.

کرونا با قدرت به آذربایجان شرقی بازگشت/ بی‌توجهی مردم به هشدارها

به گزارش  عصر آزادی آنلاین به نقل از مهر بر اساس آمارهای موجود از روز ۳۱ فروردین سیر نزولی بیماری کووید ۱۹ در استان آذربایجان شرقی ثبت شد و به طوری که در دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه ۲۵ درصد کاهش در افراد با علائم مثبت کرونا به ثبت رسید ولی بعداز آن با عادی شدن شرایط و عدم توجه مردم به پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ورود گردشگران به این استان در تعطیلات خردادماه این روزها وضعیت این استان خطرناک اعلام شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی پس از استان خوزستان به شرایط قرمز رسیده است.

با اینکه شرایط این استان در وضعیت قرمز بوده و هر روز شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا هستیم ولی در این بین مردم چندان توجهی به هشدارهای مسئولان و مدیران علوم پزشکی ندارند و این می‌تواند وضعیت را بدتر از گذشته کند.

افزایش ورود مسافران به آذربایجان شرقی

افزایش ورود مسافران به استان و عدم توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی توسط مردم از دلایل افزایش آمار مبتلایان به کرونا است که متأسفانه مردم هنوز قبول ندارند که گسترش ویروس وجود دارد و این ویروس با کسی شوخی ندارد.

متأسفانه در خردادماه با افزایش تعداد مراجعان، بستری و فوتیان در اثر کرونا مواجه هستیم این بی توجهی‌ها تا جایی پیش رفته است که متأسفانه در خردادماه با افزایش تعداد مراجعان، بستری و فوتیان در اثر کرونا مواجه هستیم.

با اینکه طبق اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در روزهای پایانی اردیبهشت ماه با کاهش تعداد مبتلایان، بستری‌شدگان و فوتی روبه رو بودیم ولی در دو هفته پایانی خرداد تعداد مبتلایان شناسایی شده، بستری‌شدگان و متوفیان افزایش یافته است که اگر به نکات تذکر داده شده توجهی نشود قطعاً این آمار هر روز افزایش خواهد یافت.

شهرستان کلیبر در اوج کرونا

شهرستان کلیبر به جهت قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های زیبای ارسباران و داشتن آب و هوای دلپذیر و مناطق بکر گردشگری یکی از مقاصد گردشگران داخل و بیرون استانی طی تعطیلات اردیبهشت و خرداد ماه بود که همین موضوع باعث اوج گرفتن ویروس کرونا در این شهرستان شد.

روزانه حدود ۴۰ هزار مهمان وارد این استان می‌شود و این موضوع خطرناک بوده و احتمال افزایش آمار کرونا در نقاط دیگر کشور نیز وجود دارد.

طبق اعلام مدیران دانشگاه علوم پزشکی تبریز هر روز حدود ۱۶۰ مورد جدید از کرونای مثبت در آذربایجان شرقی شناسایی می‌شود.

فست فودی هایی با چاشنی کرونا

گشت و گذاری در شهر تبریز نشان می‌دهد که تمام غذاخوری‌ها و فست فودی های شهر تبریز باز بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

فعالیت این فست فودی ها که خود می‌تواند عاملی برای گسترش ویروس کرونا باشد با استقبال مردم نیز مواجه شده و در این روزهای انتهایی بهار ۹۹ جایی برای سوزن انداختن در بیشتر فست فودی های بزرگ تبریز نیست.

بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز علت اصلی ۹۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان شرقی حضور در بیرون از خانه و اجتماعات است و تنها ۱۰ درصد مبتلایان بر اثر ارتباطات خانوادگی دچار بیماری کووید ۱۹ شده‌اند.

بازار سرپوشیده تبریز مرکز کرونا در آذربایجان شرقی

بازار تبریز که از آن به عنوان بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان یاد می‌شود، پنج هزار و ۵۰۰ واحد صنفی و تجاری فعال دارد و روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در آن تردد می‌کنند، از اماکن پرخطر از نظر شیوع کرونا محسوب می‌شود.

از این بازار به عنوان مرکز کرونا در آذربایجان شرقی یاد می‌شود چراکه شهروندان تبریزی و همچنین مردم دیگر شهرهای آذربایجان شرقی روزانه به این بازار مراجعه کرده و اقدام به خرید و فروش می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی نیز چندان که باید و شاید در آن رعایت نمی‌شود.

تجمع و رفت و آمد زیاد در باازر زیستگاه مناسبی برای شیوع کرونا است این بازار هرچند در شرایط عادی باعث شکوفایی اقتصاد محلی و ملی و چرخش چرخ اقتصاد خانوارها می‌شود، اما در شرایط کنونی بحران کرونا، تجمع و رفت و آمد زیاد زیستگاه مناسبی برای شیوع کرونا محسوب شده و متعاقب آن فاجعه انسانی به همراه دارد.

بازار تبریز از اصلی ترین کانون‌های شیوع و گسترش کرونا است که در صورت نادیده گرفتن مساله و عدم اتخاذ تدابیر لازم و جدی وضعیت قرمز استان را قرمزتر و خطرناک‌تر خواهد کرد.

دستور توقف فعالیت اتوبوس‌های تبریز وتو شد

کارشناسان امر و متخصصان پزشکی اجتماعی معتقدند بازگشایی فعالیت ناوگان حمل و نقل درون شهری از دلایل اصلی و بسیار تأثیرگذار در اوج گیری دوباره ویروس کرونا در آذربایجان شرقی به خصوص کلانشهر تبریز بوده است که شهروندان بدون رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از اتوبوس‌ها استفاده کرده و موجب شیوع سریع کرونا می‌شوند.

بعداز افزایش مجدد آمار کرونا در تبریز فرماندار این شهرستان از توقف خدمات‌دهی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز خبر داد ولی استاندار آذربایجان شرقی با این تصمیم مخالفت و آن را وتو کرد.

فرماندار تبریز از توقف خدمات‌دهی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به جهت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اتوبوس‌ها و افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا خبر داد ولی فردای آن روز بهروز مهدوی عنوان کرد فعالیت اتوبوس‌ها ادامه می‌یابد.

گفته می‌شود محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی دستور ادامه فعالیت اتوبوس‌های تبریز را صادر کرده است.

رئیس ستاد پیشگیری از کرونا در شهرداری تبریز نیز در این خصوص نیز گفت: برابر مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا، فعالیت ناوگان اتوبوسرانی شرکت واحد متوقف نشده و تنها محدودیت‌هایی جدی اعمال می‌شود.

محمدحسین حسن‌زاده افزود: مسافرگیری اتوبوس‌های شرکت واحد به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک، ضدعفونی، استفاده هر مسافر از یک صندلی، ممنوعیت ایستادن سرپایی و محدودیت مسافرگیری از مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونای استان است.

۱۸ نفر کرونایی در هر ۱۰۰ نفر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر با هشدار نسبت به گسترش ویروس کرونا در استان و ادامه بی توجهی مردم به این ویروس گفت: وضعیت استان آذربایجان شرقی قرمز بوده و این بسیار خطرناک است و مردم باید هشدارها را جدی بگیرند.

محمدحسین صومی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار نفر در زمینه شناسایی مبتلایان به کرونا در استان فعالیت دارند، افزود: ۱۸ نفر کرونایی در هر ۱۰۰ نفر شناسایی می‌شود.

بهترین راه پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است وی با تاکید بر اینکه رعایت توصیه‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی ضروری است، افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه به نظر می‌رسد مردم فراموش کرده‌اند که ویروس کرونا وجود دارد و این موضوع برای روزهای آینده خطرناک است.

صومی بهترین راه پیشگیری از کرونا را استفاده از ماسک و بستن راه‌های هوایی در جاهای پر خطر و شلوغ و پرتردد دانست و ابراز داشت: آمار افرادی که به ویروس کرونا مبتلا بوده و در اجتماع آزادانه می‌چرخند روبه افزایش است.

۹۰۰۰ نفر کرونایی در آذربایجان شرقی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از ابتلای حدود ۹۰۰۰ نفر به کرونا در این استان خبر داد و گفت: تبریز از نظر مراجعه افراد به مراکز ۱۶ ساعته در سطح کشور رتبه اول را دارد و از نظر تعداد بیماران ترخیص‌شده و نمونه‌گیری از افراد مشکوک نیز نسبت به میانگین کشوری وضعیت بهتری دارد.

صومی اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی‌های ما هر فرد مثبت می‌تواند یک تا سه نفر را آلوده کند، از این رو امکان افزایش آمار وجود دارد.

اگر فردی علائمی دارد به مراکز درمانی ۱۶ ساعته مراجعه کند وی سپس ادامه داد: هم‌چنان رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری حتی در صنوف مورد تأکید است و اگر فردی علائمی دارد به مراکز درمانی ۱۶ ساعته مراجعه کند.

صومی مجموع کادر درمانی درگیر با ویروس کرونا در مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان شرقی را ۳ هزار و ۴۶۵ نفر اعلام کرد که از تعداد، ۵۹۴ نفر پزشک، یک هزار و ۱۳۰ نفر مراقب سلامت و یک هزار و ۷۴۱ نفر را بهورزان تشکیل می‌دهند.

بهبود یافتگان کرونا خون اهدا کنند

مدیرکل انتقال خون آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیازمند اهدای خون در تمام گروه‌های خونی برای بیمارستان‌ها و بیماران هستیم، به خبرنگار مهر گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در مراکز انتقال خون استان تدابیر ویژه ای اتخاذ شده است و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز رعایت می‌شود.

وحید مثمر سپس با اشاره به پلاسما درمانی بیماران کرونایی گفت: کسانی که در اسفند یا فروردین ماه به کرونا مبتلا شده و هم اکنون بهبود یافته‌اند، می‌توانند با اهدای خون خود و ما با تهیه آنتی بادی از خون آنان، دیگر مبتلایان به کرونا را در بهبودی سریع کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اهدای خون در استان به اندازه یک سوم نیاز ما بوده است، افزود: ذخایر خونی استان کاهش داشته و مردم باید نسبت به اهدای خون که امری خداپسندانه بوده و برای بدن نیز مفید است اقدام کنند.

۸۰ درصد مبتلایان به کرونا بدون علامت هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در این استان بدون علامت هستند، گفت: تردد این افراد در سطح شهر و حضور در تجمعات مختلف یکی از عوامل مهم شیوع دوباره ویروس کرونا است.

عباسعلی درستی ضمن هشدار به مردم آذربایجان شرقی در رعایت مقررات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اظهار داشت: متأسفانه مردم پسی از بازگشایی های اخیر تصور می‌کنند ویروس کرونا به طور کلی از بین رفته است و باید به شرایط زندگی عادی بازگردند، در حالی که به هیچ عنوان چنین نیست و کرونا همواره در کمین بوده و در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی به سرعت در حال اوج گیری خواهد بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون یک هزار و ۴۱ خانه بهداشت، ۲۷۰ مرکز بهداشت عادی، ۴۰ مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ مرکز ۲۴ ساعته در آذربایجان شرقی برای خدمات رسانی به مردم جهت شناسایی و تشخیص مبتلایان به کرونا فعالیت دارد، گفت: از مجموع مراکز ۱۶ ساعته، تعداد ۱۵ مرکز در شهرستان تبریز، ۴ مرکز در مرند، ۳ مرکز در شبستر، ۲ مرکز در هریس و ۲ مرکز در هشترود فعال بوده و در بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک مرکز در ساعات تعیین شده خدمات رسانی می‌کنند.

وی تعداد مراکز ۲۴ ساعته در تبریز و میانه را هر کدام ۳ مورد، در آذرشهر، اسکو، جلفا، شبستر، مرند و هریس هر کدام ۲ مرکز، در شهرستان‌های اهر، خداآفرین، کلیبر، ملکان، ورزقان و مراغه را هر کدام یک مرکز اعلام کرد.

با توجه به شرایط قرمز آذربایجان شرقی، لزوم بازنگری در تصمیمات پیشین ستاد مقابله با کرونای استان ضروری به نظر می‌رسد تا با اعمال برخی محدودیت‌ها از پیشرفت و شیوع سریع این ویروس در منطقه گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.