نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز بر آموزش و فرهنگ سازی در جامعه در زمینه مدیریت مصرف آب و برق تاکید کرد و گفت: با تغییر سبک زندگی مدیریت مصرف انرژی تسهیل می‎شود.

امام جمعه تبریز: مدیریت مصرف انرژی نیازمند تغییر سبک زندگی است

به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در دیدار مدیران و اعضای شورای هماهنگی صنعت آب و برق آذربایجان شرقی با وی ، اظهار کرد: بخشی از مسائل آب و برق با مدیریت درست مصرف و تغییر الگوی مردم در زندگی دوران کرونا و پساکرونا رفع می شود بر این اساس امیدوارم شاهد تغییر سبک زندگی در مصرف انرژی باشیم.

وی تاکید کرد: تغییر سبک زندگی باید طوری انجام شود که الگوی مصرف به سمت مدیریت مصرف سوق پیدا کند یعنی مردم هم بهداشت خود را کامل رعایت کنند و هم آب و برق را درست مصرف کنند.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه بنا به اعلام وزیر نیرو مصرف آب ۴۰ درصد در دوران کرونا افزایش یافت، گفت: انجام راهکارهای عملی در زمینه مدیریت مصرف آب در کشور لازم است.

وی با بیان اینکه در فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی به خصوص سرمایش آبی مصرف آب و برق افزایش می یابد بر این اساس، گفت: مدیریت مصرف در این فصل بیشتر احساس می‌شود.

وی ادامه داد: البته مردم همیشه همراه بوده اند و همکاری لازم را با مسوولان داشته اند و بر این اساس باید قدردان آنها بوده و به فکر رفع مشکلات آنها نیز باشیم.

طرح و برنامه های آب و برق نباید از طرح های اقتصاد مقاومتی جدا باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر اینکه برنامه های مدیریت مصرف باید عملیاتی و قابل اجرا باشد، گفت: طرح و برنامه های آب و برق نباید از طرح های اقتصاد مقاومتی جدا باشد.

حجت الاسلام آل هاشم با اشاره به اینکه تعداد منتقدان ادارات برق و آب از تعداد مشوقان آن بیشتر است، اضافه کرد: عدالت بنیانی، مردمی بودن، دانش بنیانی، درون زایی و برون گرایی در تولید برق و تامین آب باید مورد توجه واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: قطعی آب و خاموشی ها، مسائل زیست محیطی در اثر فرسودگی شبکه توزیع و مصرف بی رویه آب به علت کرونا از جمله چالش هایی است که در حوزه آب و برق وجود دارد.

امام جمعه تبریز همچنین با تقدیر از تلاش وزیر نیرو، تاکید کرد: وزارت نیرو وزارتخانه حیاتی بوده و نقش ویژه ای را در توسعه کشور ایفا کرده است که البته چالش های زیادی هم داشته که امیدواریم دولت در فرصت باقی مانده نویدبخش اقدامات جدید باشد.

وی یادآوری کرد: وزارت نیرو فعالیت های چشمگیری در آبرسانی و برق رسانی به مناطق روستایی و محروم داشته و در مهار و تامین آب توسط ساخت سدها، زهکشی، کنترل سیلاب، محافظت از منابع آب و کاهش هدر رفت آب، افزایش ظرفیت تولید برق، نیروگاه و تامین برق پایدار طرح های بزرگی را اجرا کرده است.

بدمصرفی در مشترکان خانگی ۳ برابر و صنعتی ۴ برابر است 

رییس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق آذربایجان شرقی و مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان نیز در این دیدار گفت: بدمصرفی آب در مشترکان خانگی ۳ برابر و مشترکان صنعتی ۴برابر است به طوری که شاخص شدت مصرف انرژی به ازای هر یک کیلووات برق در ایران چهار برابر دنیا است و شدت مصرف آب هم همین طور است.

افشین روشن میلانی افزود: در فصل تابستان از طریق شبکه سراسری برق ۱۵۰ مگاوات از ارمنستان و ۲۰۰ مگاوات از جمهوری آذربایجان واردات داریم که در زمستان این رویکرد تبدیل به صادرات می شود.

وی ادامه داد: در طول سال نیز مقداری از طریق شبکه سراسری صادرات برق به عراق داریم.

بهره برداری از سدکلقان چای بستان آباد در هفته دولت 

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز از بهره برداری سد کلقان چای بستان آباد در هفته دولت خبر داد و گفت: درصد بالایی از ظرفیت آب تجدیدپذیر در بخش های سه گانه کشاورزی، صنعت و شرب مورد استفاده قرار می گیرد و بر این اساس مدیریت مصرف تنها راه نجات است.

غفارزاده ادامه داد: استفاده از بهره وری آب در بخش کشاورزی بسیار ضرورت دارد و این اقدام در افزایش تولیدات این بخش نیز موثر است.

مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: سال گذشته تعداد ۲۰۲۰ تفاهم نامه مدیریت مصرف برق با مشترکان بخش صنعت و کشاورزی امضا شده است که منجر به کاهش ۸۰ مگاوات مصرف برق شد.

عادل کاظمی ادامه داد: امسال نیز چهار هزار و ۲۶۰ تفاهم نامه با واحدهای صنعتی، اداری و کشاورزی امضا شده که موجب کاهش روزانه مصرف برق به میزان ۱۲۰ مگاوات و در روزهای اوج ۱۶۰ مگاوات می شود.

۱۸.۵ درصد افزایش مصرف آب در تبریز به علت کرونا

مدیرعامل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه ۶۳ شهر و ۱۵۰۰ روستا با چهار میلیون نفر جمعیت زیر پوشش آب و فاضلاب استان هستندف گفت: در ۲ ماه ابتدای دوران کرونا تا ۳۷ درصد و اکنون ۱۸.۵ درصد افزایش مصرف داریم.

علیرضا ایمانلو افزود: آب شهر تبریز با ۵۳۰۰ لیتر در ثانیه نیز از زرینه رود، نهند و چاه های عمیق تامین می شود.

وی همچنین گفت: برای تامین آب تبریز آبرسانی از ارس به این کلانشهر لازم است تا با استفاده از حقابه کشور مشکل کمبود آب تبریز برطرف شود.

۱۰۰ درصد روستاهای آذربایجان شرقی از نعمت برق برخوردار هستند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی نیز گفت: به طور متوسط هر روز چهار روستا در کشور برق دار شده است و اکنون ۹۹.۹۹ درصد روستاها از نعمت برق برخوردار هستند.

اکبر فرج نیا اظهار کرد: در آذربایجان شرقی ۱۰۰ درصد روستاها از انرژی برق برخوردار هستند و در واقع تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق دار هستند و با ایجاد امکانات، مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده است.

میزان تولید برق آذربایجان شرقی ۲۵ مگاوات است

مدیرعامل شرکت تولید برق آذربایجان هم در این دیدار با اعلام اینکه میزان تولید برق آذربایجان شرقی ۲۵ مگاوات است، اظهار کرد: فرهنگ سازی و آموزش مشترکان موجب کاهش مصرف می شود.

ناصر معینی اضافه کرد: اگر مردم بدانند که درجه کولر به جای ۱۸ و ۱۹ روی عدد ۲۴ قرار گیرد ۳۳۰۰ مگاوات برق صرفه جویی می شود به طور حتم رعایت خواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.