فلش بک "محمدحسن اسوتچی" از دوران شورای چهارم؛ روزی که برای برخی ها ۵۰ میلیون وام با سود ۴ درصد داده شد بنا بود که وام دو میلیونی هم به کارگران داده شود اما گفتند این موضوع مغایر با قوانین بانک مرکزی است!

اظهارات قابل تامل مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز؛ ۱۰ سال انتظار برای خط دوم متروی تبریز با تورم صفر درصد!

گزارش از: شهرام صادق زاده/ عصرآزادی، یکصد و هشتاد و نهمین جلسه رسمی شورای پنجم شهر تبریز – در غیاب رئیس و نائب رئیس شورا – به ریاست سعید نیکوخصلت [دبیر شورا] و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت آغاز گردید.

استارت جلسه در حالی زده شد که شهرام دبیری رئیس و سونیا اندیش نائب رئیس شورا حضور نداشتند، لذا پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و اجرای سرود ملی، دقایقی وقفه پیش آمد و وقتی خبری از ورود شهرام دبیری نشد پس از بی نظمی زمزمه حاضرین و برخی اعضا، نیکوخصلت به آغاز جلسه پرداخت.

جالب اینکه دبیری – رئیس شورای شهر تبریز – نیز دو، سه دقیقه بعد از آن وارد تالار شورا شده و نجوای حاضرین و بی نظمی موجود به اتمام رسید.

در این جلسه مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز در خصوص پیشرفت خطوط مترو گزارش داد اما در پایان اظهارات غم انگیز مولوی فرد، معلوم شد اگر سالانه اعتبار هزار میلیارد تومانی با تورم صفر درصد محاسبه شود خط دوم متروی تبریز ۱۰ سال طول می کشد و اگر تورم افسارگریخته ۱۰ درصد باشد اتمام این پروژه ۳۰ سال به درازا خواهد کشید!

از دیگر نکات جالب توجه این جلسه، اظهارات جنجالی محمد حسین اسوتچی عضو محبوب ادوار شورای شهر بود که در لا به لای بررسی حسابرسی سازمان های شهرداری، تلنگری بر بی عدالتی ها زد.

او با یک فلش بک از دوران شورای چهارم گفت: روزی که برای اعضای شورا و مدیران شهرداری ۵۰ میلیون وام با سود ۴ درصد از سوی بانک شهر داده شد بنا بود که وام دو میلیونی هم به کارگران داده شود اما روزی که قرار بود این وام داده شود گفتند این موضوع مغایر با قوانین بانک مرکزی است!

▪️با تورم صفر درصد، خط دوم مترو ۱۰ سال طول می کشد

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در خصوص عملکرد این سازمان گفت: خط چهار مترو به طول ۱۵ کیلومتر از میدان آذربایجان، خطوط یک و دو را به هم متصل خواهد کرد‌.

مصطفی مولوی فرد با ذکر این نکته که بخش عمده مطالعات پایه و اصلی فاز اول خط دوم مترو تا نیمه اول سال جاری انجام خواهد شد افزود: خط دوم مترو نیز با ۲۲ کیلومتر طول که ایستگاه مشترکی با راه آهن در شاه گولی داشت به شهرک خاوران انتقال یافت.

وی ادامه داد: با قطعی شدن پلان مسیر و موقعیت شفت میانی در میدان کهن، امکان اجرای آن در نیمه دوم سال جاری امکان پذیر می باشد.

مولوی، کل بدهی های سازمان قطار شهری به پیمانکارها را حدود ۱۵۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میدان قونقا را تا چهار راه شریعتی (شهناز) ادامه می دهیم لذا در فاز یک، پله برقی و آسانسور تکمیل شده و در بقیه فازها نیز عملیات در حال تکمیل شدن می باشد.

وی با اشاره به اینکه کرونا در کار ما بیشترین تاثیر را گذاشت تاکید کرد: امیدواریم قولی که به شهروندان داده ایم را عملی نماییم اما در واقع، اگر سالانه اعتبار ما هزار میلیارد تومان و با تورم صفر درصد محاسبه شود خط دوم مترو ۱۰ سال طول می کشد و اگر تورم ۱۰ درصد باشد اتمام خط دوم ۳۰ سال طول می‌کشد!

▪️خط یک متروی تبریز باید تا پایان شورای پنجم به پایان رسد

عبدالله تقی پور پس از اظهارات مولوی با اشاره به اینکه برای نخستین بار خط ۵ در شورا مطرح می‌شود گفت: اما سوال این است که اعتبار این خط از کجا تامین خواهد شد؟

وی با ذکر این نکته که خط یک مترو را باید تا پایان شورای پنجم به پایان رسانیم افزود: بحث های کارسناسی مترو باید در شورا انجام شود  زیرا در خط دو با مشکل مواجه هستیم.

▪️برای متروی تبریز با مجلس جدید نیز هماهنگی‌ صورت گیرد

فریدون بابایی اقدم نیز گفت: از کل 1200 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای تکمیل خط یک متروی تبریز، تعهد دولت برای سال 99 تنها 34 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه سازمان مترو در تمام حوزه‌ها از حفاری تا ساخت زحمات فراوانی می‌کشد افزود: هرچند شنیده می‌شود خط 2 قطار شهری تبریز تا بیمارستان امیرالمؤمنین رسیده اما سرعت کار پایین است.

بابایی اقدم تاکید کرد: اقدامات خوبی در دوره گذشته مجلس در خصوص متروی تبریز صورت گرفت و پیشنهاد می‌کنم که با مجلس جدید نیز هماهنگی‌هایی لازم صورت گیرد.

▪️خط ۵ پیشکش! تمام بودجه را به خط یک اختصاص دهید

فرج قلی زاده نیز گزارش سازمان مترو را گزارش بسیار غصه داری دانست و گفت: هر چه بودجه داریم باید صرف خط یک نماییم تا با مشکل مواجه نشده و اصل ایمن سازی را انجام دهیم.

او افزود: خواهش می کنم خط ۵ را برای نسل های دیگر نگه دارند و تمام بودجه را به خط یک اختصاص دهیم.

قلی زاده با ذکر این نکته که ظاهرا می‌خواهند خط پنج مترو را به پیمانکار میدان آذربایجان بدهند [با کنایه] اضافه کرد: این پیمانکار در پروژه میدان آذربایجان خوب عمل کرده و قرار است به عنوان تشویق پروژه خط ۵ را به او بدهند!!

▪️هر چه ما می دویم مترو با سرعت زیاد از ما دور می شود!

شهردار تبریز نیز در این لحظه گفت: به دلیل تورم هایی که هر روز اتفاق می افتد هزینه ها قابل پیش بینی نبوده و هر چه ما می دویم مترو با سرعت زیاد از ما دور می شود!

ایرج شهین باهر با اظهار خوشبینی از اتمام خط یک مترو تا پایان سال ۱۴۰۰ افزود: اما باید توجه داشت منابع و بودجه ای که برای هر خط مترو اختصاص پیدا می کند را نمی توان صرف خط یک کرد.

▪️تکلیف میلیاردها هزینه معلوم نیست اما حسابرسی ها تایید می شود!

در بخشی از جلسه، گزارش حسابرسی سال ۹۶ سازمان پایانه‌های مسافربری و سازمان عمران شهرداری به شورای شهر تبریز ارائه گردید.

فرج محمد قلیزاده با بیان اینکه حساب های یک شرکت چه زمانی برای شما نامطلوب می شود که حسابرسی را رد می کنید گفت: وقتی تکلیف میلیاردها هزینه معلوم نیست، چگونه حسابرسی ها تایید می شود؟!

‌عبدالله تقی پور نیز با اشاره به اینکه حسابرسی ها هنگامی سازنده و مفید است که از سال پیش عملیاتی شوند اضافه کرد: دخالت امر شورا در حسابرسی ها چقدر می تواند موثر باشد و چه میزان از آن می تواند عملیاتی شوند.

گزارش حسابرسی سازمان های پایانه مسافر بری شهرداری تبریزدر سال ۹۶ به صورت مشروط و با تکالیف مشخص، تایید شد.

همچنین گزارش حسابرسی سازمان عمران در سال ۹۶ نیز با موافقت اعضا به تصویب رسید.

▪️وقتی نوبت کارگران می شود موضوع مغایر با قوانین بانک مرکزی است!

محمد حسین اسوتچی دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه در حسابرسی ها حتما عدالت رعایت شود افزود: در شورای چهارم روزی که برای اعضای شورا و مدیران شهرداری ۵۰ میلیون وام با سود ۴ درصد از سوی بانک شهر داده شد بنا بود که وام دو میلیونی هم به کارگران داده شود.

وی اضافه کرد: اما روزی که قرار بود به کارگران این وام داده شود گفتند این موضوع مغایر با قوانین بانک مرکزی است.

اسوتچی اظهار کرد: اگر حسابرسی ها هم اینگونه باشند باید توضیحات مفصلی در این راستا داده شود.

▪️شهرداری در مورد ماده ۱۰۰ به مصوبه شورا عمل نمی کند

در پایان جلسه نوبت به تذکرات قانونی برخی از منتخبان مردم رسید و محرم محمدزاده با اشاره به اینکه قرار بود پرونده مشاغل خانگی مانند آرایشگاه‌ها و خیاط ها به ماده ۱۰۰ ارجاع داده نشود گفت: این قانون تصویب شده، اما شهرداری مناطق به آن عمل نمی‌کنند!

وی از سهل انکاری تماسهای سامانه ۱۳۷ برای گزارش تخلفات ساخت و ساز خبر داد و افزود: نبود پل کرکج باعث نگرانی ساکنین آن منطقه شده است، لذا بودجه این پل آمده و امسال این پل باید ساخته شود.

▪️از همین روستاها رای گرفتید و حالا تهدید می‌کنید؟

فریدون بابایی‌ اقدم نیز در یک تذکر جدی درباره حواشی به وجود آمده در مورد تلاش برای آسفالت روستاهای الحاقی تبریز گفت: ظاهرا فرمانداری نامه‌ای برای روستاهایی مانند آناخاتون، الوار و غیره نوشته که باید جزو محلات تبریز باشند.

وی، از خروج اسامی روستاهای سهلان و اوغلو از نامه مذکور به دلیل حریم شهری خبر داد و افزود: اگر متولی الحاق مناطق، هیئت دولت است با کدام مصوبه کد شش روستای پیرامون تبریز حذف شده اند؟ چرا یک بام و دوهوا انجام می‌شود و حالا دو روستای باقی مانده را در حریم می‌دانند؟

بابایی گلایه خود از اعضای شورا را ابراز داشت که چرا شهرداری را بابت خدمات به این روستاها بازخواست می‌کنند و اضافه کرد: شما از همین روستاها رای گرفتید و حالا معاونت خدمات منطقه ۷ را تهدید می‌کنید که چرا به این مناطق خدمات ارائه می‌کند؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تاکید کرد: اگر اشتباهی صورت گرفته توسط فرمانداری وقت بوده که آنجا انتخابات برگزار کرده است، لذا وجود شورای بخشداری در این روستاها غیرقانونی است زیرا این دو روستا در داخل شهر قرار دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.