ظرفیت های جدید دوره دکتری در دانشگاه آزاد و جزئیات فرایند انتخاب رشته اعلام شد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رئیس مرکز سنجش و پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی، جزییات فرآیند انتخاب رشته و ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه آزاد اسلامی را برای داوطلبان دوره دکتری تخصصی سال ۹۹ این دانشگاه تشریح کرد.

 بهروز طهماسب کاظمی درباره نحوه انتخاب رشته برای داوطلبان دوره دکتری، گفت: داوطلبان دوره دکتری برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی باید با مراجعه به سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

وی با بیان اینکه فرآیند انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مستقل و از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می شود، افزود: داوطلبان پس از انتخاب رشته در صورت کسب نمره لازم برای رشته محل انتخابی و ارائه سوابق تحصیلی خود برابر بند ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو برای مصاحبه دعوت خواهند شد. داوطلبان می تواند حداکثر ۸۰ رشته محل را برای دعوت به مصاحبه انتخاب کنند.

کاظمی تأکید کرد: با تمهیدات اندیشیده شده داوطلبان می توانند تمامی رشته محل های موجود در دانشگاه برای رشته تحصیلی مد نظر را به ترتیب اولویت درخواستی خود انتخاب کنند.

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه همچون سال گذشته قریب به ۱۰ هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، گفت: حدود ۵۴ درصد از این ظرفیت متعلق به رشته های علوم انسانی، ۱۸ درصد متعلق به فنی و مهندسی، ۱۶ درصد متعلق به علوم پایه، ۸ درصد متعلق به رشته های کشاورزی و حدود ۴ درصد متعلق به رشته های هنر است.

وی خاطر نشان کرد که سامانه انتخاب رشته دوره دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تا ۱۰ شهریور ماه فعال است

کاظمی با بیان اینکه دانشجویان ممتاز دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی می توانند در سامانه ثبت نام استعدادهای درخشان در دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کنند، اظهار داشت: تسهیلات و تخفیفات ویژه ای برای ادامه تحصیل داوطلبان از جمله تخفیف برای استعدادهای درخشان، تقسیط های بلندمدت و ارائه تسهیلات بانکی متعدد برای تأمین هزینه های تحصیل دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بعضی از واحدها تسهیلات خاصی برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته اند. داوطلبان برای آشنایی با این گونه تسهیلات می توانند به پایگاههای اطلاع رسانی واحدها مراجعه کرده و یا با واحدها تماس گیرند.

کاظمی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تمامی منابع خود را برای تسهیل تحصیل دانشجویان در مقاطع مختلف به کار گرفته است، خاطرنشان کرد: دانشجویان این دانشگاه علاوه بر استفاده از تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صندوق رفاه دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، می توانند از تسهیلاتی که با انعقاد تفاهم نامه و قراردادهای بین دانشگاه و برخی بانک ها از جمله بانک های رسالت، ملی ایران، ملت و صادرات ایران ایجاد شده، استفاده کنند.

وی افزود:‌ شرایط تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به سایر دانشگاه ها کم هزینه تر و با تسهیلات بهتری است. شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی در همه دوره ها حداکثر ۸۰ درصد شهریه در دوره های شهریه پرداز دانشگاه های دولتی است.

کاظمی دانشگاه آزاد اسلامی را بزرگترین شبکه دانشگاهی کشور، بزرگترین شبکه دانشگاهی حضوری جهان و تنها شبکه دانشگاهی یکپارچه در کشور دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یک واحد دانشگاهی مانند سایر دانشگاههای کشور نیست. این دانشگاه همزمان تمامی ویژگی های دانشگاه های آموزش محور، پژوهش محور، کارآفرین و شبکه حل مسائل کشور در سطح ملی و منطقه ای را در خود دارد که این ویژگی ها در هیچ دانشگاه دیگری در کشور وجود ندارد.

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برای تحصیل موفق در دوره دکتری لازم است افراد در یک شبکه علمی متشکل از زیرساخت های مناسب، اساتید مبرز، فعالان و کنشگران نخبه‌ای که در گروه‌های هم کارکرد به صورت هم زمان در یک حوزه تحقیق و در یک منظومه بزرگ پژوهشی با هم کار می کنند، قرار گیرند.

کاظمی گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان ثمره انقلاب اسلامی، دارای بزرگترین شبکه یکپارچه تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور است. دانشگاه آزاد به عنوان یک شبکه مویرگی متوازن، در اقصی نقاط کشور نیز در سطوح عالی تحصیلات تکمیلی حضور دارد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دارای بزرگترین زیرساخت فیزیکی و ۲۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی، پژوهشی و نوآوری است که زیرساختها و امکانات آن در بسیاری از شهرهای کشور بی نظیر است.

مشاور برنامه ریزی راهبردی رییس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: با زیرساخت های آزمایشگاهی و کارگاهی که در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده، این دانشگاه در حال تبدیل شدن به برند فناوری و نوآوری در کشور است. ایجاد ۳۰ سرای نوآوری که همه ارکان مدیریت نوآوری دانش بنیان را در خود جای داده، ۱۲۳ مرکز رشد، شکل گیری یکی از بزرگترین صندوق های نوآوری و شکوفایی دانشگاهی در کشور بخشی از این اکوسیستم بزرگ تولید علم و فناوری است.

کاظمی ادامه داد: وجود بیش از ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه آموزشی و تحقیقاتی و صنعتی شامل ۶۷۷۲ آزمایشگاه، ۳۳۹۴ کارگاه مجهز آموزشی و تحقیقات صنعتی، ۴۴۶ آزمایشگاه تحقیقاتی پیشرفته دارای ۱۴۰ هزار و ۱۸۶ تجهیزات آزمایشگاهی و ۴۰۰ دستگاه تحقیقاتی پیشرفته که امکان ۲۲۷۰۰ نوع خدمات آزمایشگاهی پیشرفته و در مواردی بی نظیر را فراهم کرده، امکان هر گونه فعالیت علمی را در دانشگاه فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: نسبت آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته به دانشجوی دکتری در هر دوره ای در دانشگاه آزاد اسلامی به صورت متوسط بهتر از یک به ۵ است. این یعنی برای هر ۵ دانشجوی دکتری حداقل یک آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته در هر دوره پذیرش وجود دارد. در بخش کارگاهی به طور متوسط به ازای هر دانشجوی دکتری در هر سال حداقل یک کارگاه مجهز آموزشی و تحقیقاتی ایجاد شده است.

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروزه با ایجاد شبکه آزمایشگاه ها و کارگاه ها در دانشگاه امکان استفاده تمامی این زیرساخت ها برای تمامی دانشجویان فراهم شده است. با اتصال این شبکه به شبکه آزمایشگاهی سایر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور بهترین فرصت برای فعالیتهای علمی فراهم شده است.

کاظمی تأکید کرد: ظرفیت بزرگ و شبکه کم نظیر تولید علم در دانشگاه آزاد اسلامی، بیش از هفت هزار نفر از اساتید و اعضای هیأت علمی بهترین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی برتر کشور غیر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی را بر آن داشته تا در این شبکه حضور داشته باشند و بخشی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را از طریق این شبکه دنبال کنند. دانشگاه آزاد اسلامی با این شبکه بزرگ به یکی از بهترین فضاهای پیشرفت علمی افراد در دانشگاه های سراسر کشور تبدیل شده است.

ایجاد سامانه پژوهشیار و اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد

وی یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی توسط داوطلبان دوره دکتری را قرار گرفتن در فضای نخبگانی و امکان شناسایی سایر افراد فعال و نخبه در حوزه علمی هر فرد و همکاری در این فضا دانست و افزود: با ایجاد سامانه پژوهشیار و اجرای طرح پایش در دانشگاه آزاد اسلامی این امکان فراهم شده است که اساتید و دانشجویان در حین انجام فعالیت علمی خود همه همکاران و علاقمندان حوزه علمی و فناوری خود را بشناسند و کنار گروه های هم کارکرد نوآور حوزه خود قرار گیرد. فرصتی که نبود آن در سایر زیر نظامهای علمی کشور یکی از مهمترین چالش‌های فعالیت علمی است.

رییس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این زیرساخت کمک می کند تا دانشجو در کمترین زمان ممکن موضوع مورد علاقه خود را در شبکه مسائل علمی و فناورانه کشور پیدا کند، جایگاه و اهداف خود را در این شبکه عظیم مسائل شناسایی کرده و مسیر حرکت علمی آینده خود را پیدا کند. همکاران فعال در این حوزه در بخشهای مختلف را شناخته و از همین ابتدا در یک همکاری علمی دانشگاهی قرار گیرد. اتفاق مهمی که همه اساتید و فعالان حوزه‌های علمی می دانند در شرایط فعلی در سایر زیر نظامها سالها تلاش لازم است تا به این امکان دست یافت. اگر داوطلبان دوره دکتری این شرایط را از نزدیک ببینند، دانشگاه آزاد اسلامی را انتخاب اول خود در دوره دکتری قرار می دهند.

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.