آنچه در نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در تبریز گذشت؛

ضرورت بهره مندی از نظرات بخش خصوصی در تدوین لایحه بودجه

عصرآزادی آنلاین/ سرویس اقتصادی: در نشست هم‌اندیشی بودجه سال ۱۴۰۲ که با حضور نمایندگان مردم تبریز در مجلس، اساتید دانشگاهی و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد بر ضرورت بهره مندی از نظرات بخش خصوصی در تدوین لایحه بودجه تاکید شده و در مورد عدم دخالت بخش خصوصی در بودجه های تصویبی که یکی از معضلات مهم است بحث و تبادل نظر گردید چرا که یکی از بخش های تاثیرپذیر از این بودجه، بخش خصوصی است که به نظرات این بخش توجه لازم نمی شود!
?مصرف ۳ درصدی منابع بانکهای آذربایجان شرقی در داخل استان

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ و همچنین بودجه سال آینده گفت: این مالیات از بخش تولیدی شناسنامه دار گرفته شده و تمامی افرادی که مؤدی مالیاتی بوده اند، با چندین برابر افزایش مالیات روبرو شده اند.
یونس ژائله با بیان اینکه ۸۵ درصد اقتصاد کشور بر عهده دولت است اضافه کرد: اما با این وجود این بخش نمی تواند بازدهی لازم را در اقتصاد کشور داشته باشد، در این شرایط باید به فکر افزایش درآمدهای غیرنفتی کشور باشیم چرا که درآمد های نفتی هر لحظه می تواند دچار اختلال شود.
وی یادآور شد: انگیزه و امید بخش خصوصی برای ادامه فعالیت در کشور باید افزایش یابد که یکی از مصادیق آن می تواند در تدوین بودجه کل کشور باشد، باید به فکر تدوین سیاست های تشویقی که منجر به افزایش تولید می شود، بود.
وی با تاکید بر توجه ویژه به بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور گفت: تحقق توسعه صادراتی در کشور نیاز به توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی دارد که متاسفانه تاکنون آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و صادرکنندگان را دچار مشکل کرده است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به عملکرد نامناسب بانک های خصوص نیز گفت: ۷۰ درصد منابع بانک ها در تهران مصرف می شود، در استان ما ۳۴ درصد منابع توسط بانک های خصوصی جذب شده و تنها سه درصد در استان به مصرف می رسد.
?لزوم ارائه پیشنهاد مشخص از سوی بخش خصوصی برای لایحه بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز در این نشست با اشاره به گزارش مرکز پژوهش های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: پیش بینی بانک جهانی در خصوص نرخ تورم سال ۱۴۰۱، حدود ۵۱.۲ درصد و برای سال آینده حدود ۴۲.۶ درصد است که این میزان در خصوص صندوق بین المللی پول، ۴۰ درصد است.
سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی در خصوص رشد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی نیز افزود: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۴ درصد بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ طبق پیش بینی ۳.۱ درصد خواهد بود لذا رشد اقتصادی بدون نفت، ۲.۸ درصد، رشد بخش کشاورزی، نیم درصد، رشد بخش صنعت ۶ درصد و رشد بخش خدمات تا پایان سال ۲.۶ درصد خواهد بود.
نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: بودجه کل کشور، ۵ هزار و ۱۰۹ همت خواهد بود که دو هزار و ۱۶۴ همت بودجه عمومی دولت و سه هزار و ۹۷ همت نیز مربوط به بودجه شرکت های دولتی و هدفمندی است.
وی بر لزوم ارائه پیشنهادی مشخص از سوی بخش خصوصی برای درنظر گرفته در لایحه بودجه ۱۵۰۲ تاکید کرد و گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل یکی از خواسته های بجا و منطقی است که قطعاً توجه ویژه ای نسبت به آن در متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ خواهیم داشت لذا تعیین تکلیف پایه تعرفه گمرکی نیز درخواست دیگری از سوی بخش خصوصی است که مورد توجه قرار می گیرد.
?تناسب ناموزون میزان منابع و مصارف بانک های خصوصی آذربایجان شرقی

روح الله متفکرآزاد نیز در این نشست در پاسخ به انتقاد بخش خصوصی در خصوص افزایش سهم آذربایجان شرقی در پرداخت میزان مالیات گفت: باید این را در نظر داشته باشیم که میزان افزایش مالیات آذربایجان شرقی نسبت به دیگر استان های کشور پایین تر است.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس، شفافیت را یکی از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان کرد و افزود: در بحث سیاست های انگیزشی برای بخش خصوصی موضوع خوبی پیش بینی شده است لذا شرکت های بورسی به میزانی که کسب و کار خود را به سمت توسعه پیش برده و افزایش تولید داشته باشند، معاف از مالیات خواهند بود.
وی با اشاره به تناسب ناموزون میزان منابع و مصارف سپرده های بانک های خصوصی آذربایجان شرقی اضافه کرد: باید جلوی جولان سیستم بانکی که از منابع استان ما ارتزاق کرده اما این منابع را در خود استان هزینه نمی کند، گرفته شود.
شایان ذکر است در خاتمه این نشست علاوه بر کارشناسان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی، مسعود پزشکیان دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس و نائب رئیس اسبق مجلس نیز بر ضرورت ارائه پیشنهاداتی مشخص و شفاف از سوی بخش خصوصی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ تاکید کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.