مدرس طب سنتی گفت: طب سنتی و مدرن، هدف واحد درمان بیمار را دنبال می کنند، ولی از شیوه‌های متفاوتی برای دستیابی به این هدف بهره می‌برند.

مدرس طب سنتی: طب سنتی و مدرن هدف واحدی را دنبال می‌کنند

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر قدیر محمدی در گفت و گو با اشاره به قدمت دو هزار ساله طب سنتی و تفاوت های آن با طب مدرن (غربی) اظهار کرد: در آموزش طب مدرن در دانشکده های پزشکی، دانشجویان به گونه ای تربیت می شوند که مغزشان چارچوب بندی می شود، اما طب سنتی با تکیه بر علم و تجربه، انعطاف پذیری بیشتری در مواجهه با درمان بیماری ها دارد.

وی افزود: تفاوت اساسی بین طب غرب و طب شرق وجود دارد، به این معنا که در طب سنتی یا شرقی برای فارغ التحصیلی باید مجتهد شویم، اما در طب مدرن باید مقلد صرف باشیم تا فارغ التحصیل شویم؛ در طب مدرن، استاد، کتاب هاریسون و شوارتز را باز می کند و هر چیزی را که از روی آن می پرسد دانشجو باید مو به مو به آن پاسخ گوید تا فارغ التحصیل شود؛ در این سیستم هر گونه انتقاد، انحراف از اصول تلقی می شود.

وی اضافه کرد: طبیبان سنتی معمولا طب مدرن را نیز خوانده اند و از آن اطلاع دارند، اما اغلب پزشکان مدرن معمولاً اطلاعی از طب سنتی ندارند، در حالی که اینها هر دو می توانند به هم کمک کنند؛ همین امر سبب می شود که برخی از پزشکان، شیوه های درمانی طب سنتی از قبیل حجامت و زالو اندازی را خرافات بدانند، زیرا در این باب مطالعه ندارند.

محمدی تشریح کرد: یکی از ایرادهای پزشکان مدرن به طبیبان سنتی این است که شما یک بغل گیاه دارویی به بیمار می دهید، اما ما عصاره آن در قالب یک قرص ۵۰۰ میلی گرمی به بیمار تجویز می کنیم. این در حالی است که همه حکما از جمله ابوعلی‌سینا، رازی، جالینوس و بقراط، شفاف سازی کرده اند و گفته اند که هر موجودی در شکل اصلی خودش پایدارتر است.

وی توضیح داد: به عنوان نمونه عصاره پونه در قالب ژل و کپسول هم قابل استفاده است، ولی پایدار نیست؛ اعتقاد اصلی طب سنتی و شرقی بر این اساس است که گیاه باید با اصل خودش و همه با ترکیب خودش مصرف شود تا تاثیرش در بدن پایدارتر باشد و اثرات سوئی نداشته باشد.

مدرس طب سنتی با بیان اینکه داروهای گیاهی معمولا اثرات جانبی ندارند، گفت: این در حالی است که طب مدرن در طول بیش از یک قرن گذشته که انواع داروها کشف و تجویز کرده، موارد زیادی را بعداً به دلیل عوارض جانبی آنها از چرخه مصرف خارج کرده است؛ به عنوان نمونه بعد از ۳۰ سال مصرف رانیتیدین، به تازگی اعلام کردند که این دارو سرطان زاست؛ قرص ضدبارداری «تاریدومید» در زمان جنگ جهانی دوم عرضه شد که ۳۵ میلیون نفر ناقص الخلقه را به جامعه بشری تحویل داد؛ ولی در طب سنتی و شرقی هیچج موردی از داروی گیاهی مورد استفاده یافت نمی شود که گفته شود مصرف آن مضر است، چون اگر گیاهی مضر باشد، دیگر دارو محسوب نمی شود.

وی یکی دیگر از تفاوت های طب سنتی و مدرن را تعریف علم «طب» در این دو مکتب دانست و افزود: در حالی که در همه کتاب های طب سنتی علم طب و وظایف طبیب تعریف شده است، در کتب درسی طب مدرن شما هیچ تعریفی از آن نمی بینید.

وی با بیان اینکه تفاوت طب سنتی و مدرن در تفاوت جهان بینی در شرق و غرب ریشه دارد، تشریح کرد: در طب مدرن، بر اساس اصول از پیش تعیین شده، وقتی  بیمار وارد اورژانس می شود، پس از دریافت برگه پذیرش بلافاصله باید چند آزمایش انجام دهد که نماد مصرف گرایی است؛ در جهان‌بینی غرب، توصیه به خرج کردن است، زیرا در این نوع نگاه، اقتصاد با مصرف گرایی رونق پیدا می‌کند، اما در جهان بینی شرق، صرفه جویی توصیه می شود و مصرف هر چیز غیرضروری حرام است؛ به همین دلیل نیز مصرف و هزینه ها در طب سنتی به شدت پایین است.

بیش از ۷۰ درصد نسخه های دارویی در آلمان گیاهی هستند

مدرس طب سنتی با اشاره به اینکه امروزه استقبال از داروهای گیاهی و برگشت به طب سنتی در جهان رو به رشد است، گفت: در کشور آلمان به عنوان یکی از پیشقراولان طب مدرن، ۷۰ درصد نسخه های پزشکی داروی گیاهی است.

محمدی افزود: در خود آمریکا نیز امروزه در بعضی از ایالت ها بیمارستان ها و کلینیک های طب سنتی فعالند و به مردم خدمات می دهند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی مانند طب مدرن از عهده درمان بیماری های مرگبار مانند انواع سرطان بر می آید، یانه، اظهار کرد: هر چند پیشرفت های طب مدرن نیز در بستر تاریخ خودش قابل کتمان نیست، اما سوال این است که پزشکی مدرن امروزه چند درصد از سرطان ها را درمان می کند؛ آن اندازه ای که درمان بیماری  های صعب العلاج در حوزه درمان سر و صدا کرده است، در عمل این گونه نیست؛ در واقع پزشکی مدرن فقط در درمان سرطان هایی که منشاء ویروسی و باکتریایی دارند، موفق بوده است.

وی اضافه کرد: نگرش طب غرب به درمان سرطان‌ها، سه‌ تا پنج سال سال بیشتر زنده نگه داشتن بیمار است، اما طب سنتی برای ارتقای کیفیت زندگی تلاش می کند.

مدرس طب سنتی یادآوری کرد: امروزه برخی از متخصصان طب غربی نیز به عنوان بیمار به طب سنتی مراجعه می‌کنند و پزشکان طب سنتی با پزشکان زنان در تعامل هستند؛ آنها مریض را به پزشکان طب سنتی معرفی می کنند تا مزاج شان را متعادل کرده و بعد از آن ب‌توانند «آی.وی.اف» بکنند.

وی با بیان اینکه بعضی از رشته‌های پزشکی مکتب های درمانی و بعضی روش‌های درمانی هستند، توضیح داد: به عنوان نمونه همیوپاتی یک روش درمانی است که ۳۰- ۴۰ نوع بیماری با آن قابل درمان است، اما طب مدرن، تبتی، آیورودا، هندی، چینی، سنتی ایرانی و سنتی یونان مکتب های درمانی هستند؛ کادر درمانی معمولاً برای هر بیماری، یک روش درمانی دارد، صرف نظر از اینکه موثر باشد یا نه.

وی در تبیین ریشه های تاریخی طب سنتی و جایگاه آن در بنیانگذاری طب مدرن گفت: هر چند طبیبان سنتی به دلیل شکاف تاریخی ۲۰۰ ساله اخیر دیگر جراحی نمی کنند، اما بسیاری از ابزارهای جراحی که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابتدا توسط پزشکان مسلمان در کشور اسپانیا (اندلس)، طراحی و تولید شده بودند.

وی یادآوری کرد: برخی ها طب سنتی را با طب بومی استباه می گیرند، اما این ۲ نیز باهم متفاوت هستند؛ طب سنتی چهارچوب دارد و از موی سر تا نوک انگشتان پا را در برمی گیرد، ولی طب بومی نیز با تکیه بر میراث تجربی در درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات جسمی و روانی موثر و ارزشمند است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در آذربایجان، وقتی کسی می ترسد، ادرار می گیرد و دچار زردی و مشکل می شود، او را پیش کسی می برند که به او «قورخولوق گوتورن» (ترس ریز) می گویند؛ این فرد، عصب های مشخصی از بدن بیمار را ماساژ می دهد و مشکل از بین می رود؛ من با مقایسه شیوه درمان طب بومی در این مورد با طب سنتی به این نتیجه رسیده ام که ترسیدن رابطه مستقیم با سیستم اورولوژی و کلیه دارد و شخص درمان کننده بر مبنای علم تجربی آباء و اجدادی و ندانسته، ارتباط مختل شده در این دو سیستم را برطرف می کند.

وجود ۴۰ رزیدنت طب سنتی در تبریز

مدرس طب سنتی با اشاره به پیشرفت های چشمگیر طب سنتی (شرقی) در سالهای اخیر گفت: از سال ۱۳۸۶ طب سنتی، آکادمیک شده و اکنون در تبریز ۴۰ رزیدنت طب سنتی داریم.

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا استقبال مردم و در نهایت واکنش جامعه پزشکی ایران در مورد طب سنتی چگونه است  و این ۲ به تعامل رسیده اند، توضیح داد: در زمان حاضر حدود ۲۰ دانشکده طب سنتی در ایران فعال است و در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور دانشکده طب سنتی وجود دارد.

وی افزود: متقاضیان طب سنتی بعد از گذراندن دوره تحصیلی پزشکی عمومی، امتحان ورودی می دهندو سپس در مصاحبه شرکت می کنند.

وی اضافه کرد: امروزه در کل ایران حدود یک هزار طبیب سنتی متخصص داریم و همین تعداد رزیدنت داریم.

مدرس طب سنتی تشریح کرد: ورود پزشکان مدرن غربی به ایران از دوره ناصرالدین شاه به این سو و استفاده آنان از داروهای جدید که به راحتی و در حداقل زمان ممکن و با تاثیرگذاری سریع همراه بود، در مدت کوتاهی میراث ایران در طب سنتی را به حاشیه راند و تشدید این وضعیت در سال های بعد باعث شد که مردم و نخبگان علمی و پزشکی تاریخچه ۲ هزار ساله طب سنتی را به کلی فراموش کنند؛ در واقع همان گونه که دکتر تاجبخش، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در کتاب «تاریخ پزشکی» می گوید غربی ها ما را ۱۵۰ سال به خواب بردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.