سبد تولید برق از انرژی‌های مختلف در آذربایجان افزایش می‌یابد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اینکه سبد تولید برق از انرژی‌های مختلف در شمالغرب کشور را برای پایداری شبکه برق افزایش دادیم، گفت: تعادل تولید و مصرف چالش عمده صنعت برق که سعی می‌کنیم تعادل را برقرار کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با تاکید بر این‌که مصرف برق آذربایجان‌شرقی حدود ۱۵۰۰ مگاوات است، گفت: از این میزان، ۳۰ الی ۴۰ درصد توسط بخش صنعتی مصرف می‌شود.

افشین روشن میلانی روز یکشنبه 11 آبان، در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل، اظهار کرد: برق منطقه‌ای استان ریاست کارگروه انرژی و آب در حوزه پدافند غیرعامل را برعهده دارد که در این کارگروه، انرژی شامل برق، گاز و نفت بوده و آب نیز حوزه آب و انتقال آب را شامل می‌شود.

وی با بیان این‌که 13 اداره و شرکت در این کارگروه فعال هستند، افزود: این کارگروه در راستای تداوم تامین خدمات انرژی و آب در شرایط خاص بررسی و اندیشه می‌کند؛ همچنین هریک از اعضای کارگروه سناریوهایی آماده کرده و طی سال نیز مانورهایی در جهت سنجش آمادگی شبکه و سرعت مقابله با شرایط ویژه را برگزار می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به مانورهای برگزار شده در حوزه پدافند غیرعامل، اظهار کرد: وزارت نیرو نهمین مانور سراسری آماده بودن دیزل ژنراتورهای مراکز حساس را اخیرا برگزار کرد و طی آن بدون اطلاع قبلی، دستور داده شد تا تمامی دیزل ژنراتورها در تمامی ادارات و شرکت‌ها روی مدار بیاید تا سرعت ورودشان به مدار ارزیابی‌ شود.

وی با تاکید بر این‌که در حوزه آب نیز تلاش می‌کنیم ذخیرسازی آب به مدت معین را در مراکز مختلف پایش کرده و مخازن را ممیزی یا ارزیابی کنیم، اضافه کرد: در حوزه نفت و همچنین در رابطه با شبکه‌های برق نیز تلاش می‌کنیم خطوط مختلفی برای تغذیه مناطق و حداقل مناطق حساس و مهم، آماده کنیم؛ پایه‌های برق را نیز مستحکم‌تر انتخاب کرده و سیم‌های هوایی را نیز روکش‌دار می‌کنیم.

وی با بیان این‌که در مورد شبکه‌های انتقال نیز تلاش می‌کنیم تا وقتی یکی از المان‌های شبکه از دست خارج شد، شبکه پایدار بماند که بر این اساس حدود ۳۰ الی 40 درصد بیش از ظرفیت مصرف منطقه، خطوط جدید ایجاد می‌شود، افزود: تلاش می‌کنیم با خطای جزیی یا اتفاقی کوچک، شبکه را از دست نداده و قابلیت اطمینان شبکه را روز به روز ارتقا دهیم.

میلانی با تاکید بر این‌که یکی از پایه‌های اساسی پدافند غیرعامل، مشارکت مردمی است، گفت: در حوزه انرژی و آب نیز باید فرهنگ سازی کنیم تا مشترکان در شرایط ویژه تاب آوری خود را افزایش دهند؛ در این رابطه از طریق پیامک، درج آگاهی روی قبوض و… فرهنگ سازی می‌کنیم و همچنین آموزش‌های مختلف و متنوعی به همکاران ارائه می‌شود تا در مواقع خاص به کار گیرند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل، تشریح کرد: در حوزه پدافند غیرعامل یک شرکت پشیبان هم داریم که تحت عنوان شرکت معین شناخته می‌شود و درصورتی که به مشکل بربخوریم، شرکت معین در شرایط خاص در منطقه حضور خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در تیر و مرداد ماه سال‌جاری صنعت برق توانست به صورت مستمر شبکه را با کمک مشترکان پایدار نگه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر نیز برای تابستان سال آینده آماده می‌شویم و با مشترکان مکاتبه و فرهنگ سازی می‌کنیم تا برای عبور موفق از سال آینده آماده شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ادامه داد: شرکت گاز استان نیز برای زمستان پیش رو، آگاهی‌دهی را شروع کرده و با مشترکان بزرگ رایزنی می‌کند؛ همچنین نیروگاه‌ها را نیز آماده می‌کنند تا در صورت عدم تامین گاز، از سوخت جایگزین استفاده شود، چراکه نیروگاه‌های ما چند منبع سوخت دارد و اگر یک منبع دچار مشکل شود، سایر منابع مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با افزایش فرهنگ مصرف صحیح بین مشترکان و افزایش آمادگی خود، پایداری شبکه را تداوم بخشیده و خدمات بیشتری به مردم ارایه دهیم.

وی با بیان این‌که یکی از عوامل افزایش تاب آوری در حوزه پدافند غیرعامل، افزایش سبد تولید برق از حامل‌های انرژی‌های مختلف است، اضافه کرد: در این راستا نیروگاه بادی در میانه و نیروگاه خورشیدی در سطح منطقه فعال بوده و همچنین نیروگاه‌های دیزلی کوچک داریم که از دید پدافند غیرعامل در نقاط مختلف استان فعالیت می‌کند.

میلانی با اشاره به فعالیت سه نیروگاه مهم و بزرگ در استان، تشریح کرد: نیروگاه تبریز، نیروگاه هریس و همچنین نیروگاه سهند که طرح توسعه داشته و با یک واحد نیروگاه گازی و بخاری توسعه می‌یابد از جمله سه نیروگاه بزرگ استان بوده و مجموع تولید این نیروگاه‌ها از مصرف استان بیشتر است.

وی با تاکید بر این‌که عمده مشکل ما تعادل بین تولید و مصرف در فصل تابستان است، افزود: البته در فصل زمستان نیز با کمبود تولید مواجه هستیم، چراکه نیروگاه‌های منطقه را به صورت برنامه ریزی شده برای تعمیرات از مدار خارج می‌کنیم تا در تابستان به طور مستمر در مدار باشد؛ اما در حالت کلی در طول پاییز و زمستان تولید برقمان بیش از مصرف است.

اتمام تونل انرژی تا سال آینده

وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت احداث تونل انرژی گفت: باتوجه به این‎که مصرف برق شهر تبریز به عنوان یک کلانشهر در حال افزایش است، از این رو باید حجم بزرگی از انرژی به مرکز شهر منتقل شود که این اقدام که با خطوط فشار قوی ممکن است؛ برای انتقال این خطوط، تونلی جهت نظارت و ارزیابی از کابل‌ها احداث می‌شود که دارای پیشرفت 70 درصدی بوده و پیش بینی می‌شود سال آینده به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در پاسخ به سوالی در مورد میزان تلفات فنی و غیرفنی انرژی در برق استان نیز گفت: بخشی از این تفلات در حین عبور جریان برق از سیم‌ها اتفاق می‌افتد و بخشی نیز مربوط به برداشت‌های غیرمجاز است؛ شرکت‌های توزیع و برق منطقه با اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی و انجام بازدیدها، تلفات فنی را از حدود ۱۴ درصد به زیر ۱۰ درصد رسانده و در مورد تلفات غیرفنی نیز درحال رصد و پیگیری و همچنین محدود کردن برداشت‌ها هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.