نگرانی مسوولان از خیز دوباره کرونا، احتمال اعمال محدودیت‌های دوباره را در آذربایجان‌شرقی افزایش داده، به طوری که شنیده‌ها حاکیست در جلسه فردا شنبه ستاد استانی کرونا، مصوبات پیشگیرانه‌ای در شرف تصویب است.

احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش  عصر آزادی آنلاین به نقل از ایرنا بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزایش مبتلایان، بستری شدگان و فوتی های کرونا در ۲ هفته گذشته، زنگ خطر رسیدن به پیک دوم کرونا را در آذربایجان شرقی به صدا درآورده و وضعیت قرمز شده است، به گونه ای که حتی در برخی روزها وضعیت شیوع کرونا بدتر از روزهای اوج آن در فروردین ماه امسال شده است.

به گفته کارشناسان و برخی از مسوولان ستاد کرونای آذربایجان شرقیفر، بی توجهی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی، علت و منشا اصلی شیوع دوباره کرونا در استان است، اما تنها مقصر دانستن مردم در این خصوص کمی خودپسندانه است و در واقع ضرورت بازنگری طرح های پیشگیرانه و همچنین هماهنگی بیشتر واحدهای مرتبط مقابله با کرونا لازم است.

غلبه تصور از بین رفتن کرونا در نزد افکار عمومی و به تبع آن از سرگیری تجمعات انسانی در قالب دورهمی های خانوادگی و برگزاری مراسم های عزا و عروسی، دلیل اصلی خیز دوباره کرونا در آذربایجان شرقی است به طوری که سیمین خیاط زاده، رییس گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده که پس از برگزاری هر ماسم عروسی یا عزا ۵۰ نفر از شرکت کنندگان به کرونا مبتلا می شوند.

برگزاری مراسم های ترحیم و عزاداری در مساجد، تعدد افراد شرکت کننده در مراسم های تدفین، برگزاری برخی جلسات عزاداری هیات حسینی در استان، برگزاری مراسم های عروسی، تراکم مردم برای خرید در بازار و مجتمع های تجاری و افزایش سفر از جمله مصادیق غفلت از کروناست که شیوع آن را در هفته های اخیر افزایش داده است.

عدم نظارت کافی برای جلوگیری از برگزاری مراسم های ترحیم و عزاداری در مساجد، رعایت نشدن ضوابط فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی، بازگشایی مراکز سینمایی و فرهنگی، سفر مسوولان کشوری به استان بدون توجه درست به فاصله گذاری اجتماعی از سمت میهمان و میزبان و حرکت خطی شیوه های آگاهی بخشی به جامعه درباره وضعیت کرونا، از جمله دلایل افزایش شمار مبتلایان و به تبع آن مرگ و میر ناشی از این ویروس در آذربایجان شرقی است.

مراسم های ترحیم برقرار است

 یک شهروند تبریزی در پاسخ به سووال خبرنگار که چرا در مراسم ترحیم شرکت می کند، گفت: زمانی که مراسم به صورت رسمی در زمان و مکان اعلام شده برگزار می شود و مسوولان به آن بی تفاوت هستند، مردم نیز برای شرکت در مراسمات ترحیم در رو دربایستی گیر می کنند.

محمود سلمانپور فرد ادامه داد: باید نظارت های لازم در این خصوص صورت بگیرد، گرچه موارد دیگری نیز در اماکن عمومی به صورت درست نظارت نمی شود و آن هم فعالیت تاکسی ها و اتوبوس های شرکت واحد است که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند.

شهروند دیگر تبریزی نیز در پاسخ به علت عدم استفاده از دستکش و ماسک، به خبرنگار گفت: توزیع مناسب و حجم بالای مواد ضدعفونی کننده و الکل در داروخانه ها قابل تقدیر است، اما سایر اقلام بهداشتی کرونا مثل دستکش و ماسک با کمبود مواجهه است چون بیشتر داروخانه ها می گویند که تمام شده است.

سیدحسن عبدالهی با گلایه از در دسترس نبودن این اقلام به خصوص دستکش، اظهار کرد: دستکش لاتکس کمتر ارایه می شود و به جای آن دستکش پلاستکی (فریزر) عرضه می شود که کارآیی ندارد و در نتیجه شیوع کرونا را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: با وجود تنگناهای اقتصادی هزینه های اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا نیز مردم را دچار دشواری کرده، در حالی که برخی در بازار آزاد این اقلام را به چندین برابر قیمت می فروشند که باید مسوولان نظارت کافی را داشته باشند.

علیار راستگو، معاون سیاسی – امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا 

احتمال بازگشت محدودیت های ناشی از کرونا در آذربایجان شرقی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی و دبیر ستاد استانی مقابله با کرونا نیز گفت: فردا/ شنبه/ با برگزاری جلسات ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا، در خصوص احتمال بازگشت محدودیت های ناشی از این بیماری در استان تصمیم گیری می شود.

علیار راستگو با اشاره به وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی گفت: از مردم می خواهیم به هشدارهای ستاد مبارزه با کرونا توجه ویژه ای داشته و با سه عمل ساده اما اساسی شستشوی های مکرر دست ها، زدن ماسک در مکان های پرتجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گام مهمی برای ایمنی در برابر این بیماری بردارند.
وی ادامه داد: روز شنبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رییس جمهور برگزار شده و به دنبال آن، ستاد استانی نیز در استانداری آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد که احتمال اعمال محدودیت های جدید البته با هماهنگی و مشورت ستاد ملی مقابله با کرونا وجود خواهد داشت.
راستگو افزود: اگر مردم نسبت به توصیه های ستاد مبارزه با کرونا و انجام توصیه های بهداشتی عنایت کافی را نداشته باشند، مسئولان استانی وادار به انجام تصمیمات لازم برای اعمال محدودیت ها خواهند شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی همچنین از افزایش نظارت بر واحدهای صنفی از روز شنبه خبر داد و گفت: از روز شنبه شاهد تشدید نظارت بهداشتی بر واحدهای صنفی و دیگر مکان های عمومی استان خواهیم بوداز روز شنبه شاهد تشدید نظارت بهداشتی بر واحدهای صنفی و دیگر مکان های عمومی استان خواهیم بود.

وی هر گونه دورهمی همچون مراسم های عروسی و عزا را مکانی برای شیوع بیشتر بیماری کرونا دانسته و گفت: مصوبه ستاد ملی کرونا در خصوص بازگشایی مساجد تنها مربوط به اقامه نماز بوده و مصوبه ای برای برگزاری مراسم عزاداری و ترحیم در این مکان ها صادر نشده است.
وی ادامه داد: از رسانه های استان می خواهیم، جدی بودن بیماری کرونا را به مردم یادآوری کرده و حساسیت لازم را بین آنان ایجاد کنند چرا که بیماری کرونا، هنوز از بین نرفته است.
راستگو هر نوع تجمع و سفر در شرایط فعلی را رفتاری خطر ساز عنوان کرد و خواستار مراعات مراقبت های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی از سوی یکایک شهروندان شد.

دکتر محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز

حضور در تجمعات و گردهمایی های فامیلی مهمترین عامل ابتلا به کرونا است

رییس دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی گفت: حضور در تجمعات و گردهمایی های فامیلی مهمترین عامل ابتلا به ویروس کرونا و شیوع آن در این استان است.

محمدحسین صومی افزود: تحلیل های اپیدمیولوژیکی از چند شهرستان استان نشان می دهد شرکت در مراسمات عروسی، عزاداری، مسافرت ها و سابقه حضور در مراکز خرید دلیل اصلی ابتلای افراد به ویروس کرونا بوده استتحلیل های اپیدمیولوژیکی از چند شهرستان استان نشان می دهد شرکت در مراسمات عروسی، عزاداری، مسافرت ها و سابقه حضور در مراکز خرید دلیل اصلی ابتلای افراد به ویروس کرونا بوده است.

وی با اشاره به احتمال شروع فعالیت مدارس در آینده، خواستار بررسی روند این فعالیت ها توسط مدیران شبکه های بهداشت از نظر رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و طرح فاصله گذاری اجتماعی در شبکه های بهداشتی و درمانی شد.

صومی بررسی و ارائه راهکارهای علمی و عملی در خصوص مدیریت و کنترل بیماری کرونا را لازمه موفقیت در مبارزه با این ویروس بیان کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا و افزایش موارد مثبت در سطح شهرهای مختلف آذربایجان شرقی،  بر لزوم داشتن تحلیل علمی از علت افزایش موارد در شهرستان ها توسط روسای شبکه های مربوطه را خواستار شد.

صومی با تاکید بر بازدیدهای مکرر بازرسان بهداشت محیط از اماکن مختلف خدماتی، اظهار کرد: مستندات بازدیدها به صورت مستند و کتبی باید به نهاد های ذیربط شهرستان اعلام شده و پیگیری ها و هماهنگی های لازم به عمل آید.

وی ادامه داد: در بازدیدهای به عمل آمده توسط کارشناسان بهداشت محیط و طی شواهد موجود،  حساسیت و میزان رعایت مردم نسبت به توصیه های پروتکل های بهداشتی در مقایسه با ماه های قبل بسیار کمتر شده است.

عابرگذر تاریخی «تربیت» تبریز در یک روز کرونایی

غفلت مردم از شیوع کرونا 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: متاسفانه مردم از اهمیت موضوع شیوع کرونا کمی غافل شده‌اند و رفع محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی توسط مسئولان برای کم‌تر شدن مشکلات، مردم را به اشتباه انداخته است.

عباسعلی درستی افزود: رفع محدودیت‌ها موجب شده تا مردم تصور کنند که کرونا کنترل شده استرفع محدودیت‌ها موجب شده تا مردم تصور کنند که کرونا کنترل شده است.

وی با تاکید بر لزوم ضرورت استفاده از ماسک برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا گفت: سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کرده اگر فاصله اجتماعی به درستی رعایت نشود، بیماری قابل کنترل نخواهد بود.

درستی تاکید کرد: فاصله گذاری هوشمند و پروتکل‌های بهداشتی باید در تمامی فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی در صورت حضور کوتاه مدت در بیرون و جاهایی مانند نانوایی و بازار رعایت شوند.

وی گفت: متاسفانه اگر شهروندی بر اثر رعایت نکردن بهداشت و فاصله به کسی اعتراض کند، طرف مقابل گله‌مند می‌شود، در حالی که رعایت یک و نیم تا دو متری ضروری است.

وی بیان کرد: رعایت بهداشت فردی به ویژه هنگام حضور در مجامع عمومی، رعایت فاصله و شستن دست‌ها با آب و صابون و ضدعفونی با الکل، سه راهکار لازم برای کنترل بیماری هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: اگر مردم رعایت می‌کردند، شاید شرایط فصلی به کنترل بیماری کمک می‌کرد، اما عدم رعایت مردم باعث شد تا شرایط بیماری در استان تغییر یابد.

وی از احتمال وضع محدودیت‌ها با ادامه روند کنونی خبر داد و خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها اجتناب ناپذیر بوده و مردم ما نیز آگاه هستند، از این رو امیدواریم کمک کنند تا محدودیت‌ها بازگردانده نشوند.

درستی اظهار کرد: به کمک نیروی انتظامی، شهرداری و اتحادیه‌های صنفی کارشناسانمان را به شکل گسترده بسیج خواهیم کرد تا از تمامی اماکن بازدید کرده و اماکنی را که بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ببندند.

وی گفت:با رعایت سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله و شست و شوی دست‌ها قطعا بیماری قابل کنترل استبا رعایت سه اصل استفاده از ماسک، رعایت فاصله و شست و شوی دست‌ها قطعا بیماری قابل کنترل است.

نمایی از یک کارگاه تولید ماسک 

تولید روزانه ۳۵۰ هزار ماسک در آذربایجان شرقی 

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان اینکه ظرفیت تولید ماسک ۳ لایه در استان ۷۰۰ هزار عدد و ماسک ان۹۵ پنجاه هزار عدد در روز است، گفت: به علت کاهش تقاضا اکنون روزانه ۳۵۰ هزار ماسک تولید می‌شود.

حبیب امین زاده اظهار کرد: تاکنون ۱۵ میلیون انواع ماسک در آذربایجان شرقی تولید شده که در این راستا متخصصان داخلی توانستند دستگاه تولید ماسک را با مهندسی معکوس در استان تولید کنندتاکنون ۱۵ میلیون انواع ماسک در آذربایجان شرقی تولید شده که در این راستا متخصصان داخلی توانستند دستگاه تولید ماسک را با مهندسی معکوس در استان تولید کنند و تاکنون ۳۴ دستگاه یاد شده به چند استان نیز ارسال کنند.

وی گفت: روزانه ۲۵هزار ماسک توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و بسیج اصناف استان به طور رایگان بین اصناف و افراد نیازمند توزیع می شود و تولیدات استان به حدی رسیده که امکان صادرات نیز فراهم شده است.

امین زاده با بیان اینکه قیمت تمام شده عمده فروشی ماسک تولیدی ۸۰۰ تومان است، ادامه داد: پیش از کرونا تنها یک واحد تولید ماسک و یک واحد تولید الکل در آذربایجان شرقی وجود داشت اما اکنون با سه موافقت اصولی برای تولید الکل، روزانه پنج هزار لیتر ظرفیت ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یک واحد تولیدی دستکش لاتکس در آذربایجان شرقی وجود دارد، گفت: تولیدات این واحد نیز در اختیار معاونت غذا و دارو قرار می گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.